میزان آلودگی موتورسیکلت 18 برابر خودرو

به گزارش اهدا بلاگ، بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد و این در حالی است که میزان انتشار آلاینده هر موتورسیکلت، بیش از 18 برابر یک خودروی سبک است که همین مساله لزوم برقی کردن موتورسیکلت را نشان می دهد.

میزان آلودگی موتورسیکلت 18 برابر خودرو

به گزارش خبرنگاران، طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد. از طرف دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و 500 هزار تومان تعیین نموده و با توجه به این که اسقاط هفت موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیکلت حدود 350 هزار تومان به مراکز اسقاط داده گردد. این در حالی است که فروشندگان خودرو اسقاطی خود را کمتر از شش میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده خود را کمتر از دو میلیون تومان به مراکز اسقاط نمی فروشند.

بنابراین این مراکز باید برای اسقاط موتورسیکلت های فرسوده حدود دو میلیون تومان هزینه نمایند، اما گواهی اسقاط آن را حدود 400 هزار تومان بفروشند که این مسئله باعث می گردد اسقاط موتورسیکلت های فرسوده صرفه مالی نداشته باشد. نبود صرفه مالی در این صنعت نیز باعث تعطیلی مراکز اسقاط و بی کاری کارگران شده است.

بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه فراورینمایندگان و واردنمایندگان خودروست؛ به طوری که طبق مصوبه دولت در سال 1387 خودروسازان باید 30 درصد از فراوریشان را جایگزین خودروهای فرسوده نمایند، اما این مصوبه تا به امروز اجرا نشده است. هم چنین واردنمایندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو گواهی های اسقاط فراوریی در مراکز اسقاط خودرو نیز بی مشتری ماند.

در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می نمایند و طبق ماده 11 آئین نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال 1397 به تصویب هیأت وزیران رسیده، شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند. اما اسفند ماه سال 1397 هیات وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری موافقت نموده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز تعیین نیست.

میزان انتشار آلاینده هر موتورسیکلت، بیش از 18 برابر یک خودروی سبک است

این ها در حالی است که طیق گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق آمارهای اعلام شده نشانگر آن است که هم اکنون 12 میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که از این میان 300 هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از 200 کیلومتر در روز، جزو موتورهای پرتردد محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: به علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده ها توسط هر موتورسیکلت 18 برابر یک خودروی سواری است.

سخنگوی صنعت برق یاداور شد: برقی کردن 300 هزار موتور سیکلت پرتردد، معادل انتشار آلاینده های 5.5 میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهرها خواهد کاست.

رجبی یادآور شد: در مجموع 6 میلیون موتور سیکلت در کلانشهرها تردد می نمایند اما از این میان 300 هزار موتور سیکلت با تعیینات یاد شده جزو موتورهای پرتردد هستند که صنعت برق در فاز نخست آمادگی دارد زیر ساخت تامین برق ایستگاه های شارژ برقی را فراهم کند.

چرا موتورسیکلت های برقی جایگزین کاربراتوری نمی گردد!؟

اما چرا چرا موتورسیکلت های برقی جایگزین کاربراتوری نمی گردد؟ به گفته ابوالفضل حجازی عضو هیئت مدیره انجمن فراورینمایندگان موتورسیکلت، نبود باتری موتورهای برقی و قیمت بالای آن ها باعث شده که از این موتورسیکلت ها استقبال نگردد. باتری این موتورها در داخل فراوری نمی گردد؛ ضمن اینکه وارداتشان هم ممنوع است.

وی در رابطه با اینکه چرا با وجود آلودگی شدید هوا و تردد موتورسیکلت های فرسوده که بیشتر به این مشکل دامن می زند، چندان موتورهای برقی در سطح شهر دیده نمی گردد، اظهار کرد: معضل عظیم در فراوری و مصرف بسیار پایین موتورسیکلت های برقی، باتری آن ها است. ضمن اینکه به دلیل قیمت بالا، این موتورها نسبت به موتورسیکلت های بنزینی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند. به طور مثال صاحبان موتورسیکلت های بنزینی با یک لیتر بنزین و 3000 تومان می توانند مسافت زیادی را طی نمایند؛ این در حالی است که چنانچه باتری موتورهای برقی خراب گردد، باید هزینه های خیلی بیش از این ها صرف گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن فراورینمایندگان موتورسیکلت تاکید نمود: به دلیل قیمت های بالای موتورسیکلت های برقی بیشتر خریداران آن ها، قشر ثروتمندتر جامعه و والدینی هستند که به خاطر سرعت مطمئن تر و تحت کنترل موتورهای برقی، آنها را برای نوجوانان و جوانان خود خریداری می نمایند که تنها سه تا پنج درصد خریداران موتورسیکلت را شامل می گردد. در حال حاضر بیشتر واحدهای فراوریی، موتورسیکلت برقی در انبارهای خود دارند که روی دست آن ها مانده و خریدار چندانی ندارد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه بعد از گذشت یک سال که عمر باتری این موتورها تمام می گردد، در پارکینگ منازل متوقف می شوند؛ چراکه باتری آن ها موجود نیست و همانطور که گفته شد، مشکل عظیم این موتورها نبود باتری آن هاست. فراوری داخلی برای باتری موتورسیکلت های برقی امکان پذیر نیست که البته زدوبندهایی هم در این زمینه وجود داشته که ورود باتری موتورسیکلت های برقی ممنوع گردد تا بعضی به منافع خود برسند.

زیرساخت های تبدیل خودروهای موجود به برقی فراهم شد

البته در سال گذشته عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه برقی سازی خودروها کاملا مالی است، اضافه کرد: این شرکت کلیه طراحی های لازم را برای ایجاد زیرساخت برای تبدیل خودروهای موجود به خودروهای برقی انجام داده است.

وی با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه نموده گفت: پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه نموده ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم. می توان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق می توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.

به گفته وی مپنا کلیه طراحی های لازم را برای ایجاد زیرساخت های تبدیل ماشین های موجود به برقی انجام داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 162

به "میزان آلودگی موتورسیکلت 18 برابر خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان آلودگی موتورسیکلت 18 برابر خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید