لوح تازه کشف شده حسابداری به دوره شروع ایلامی نسبت داده شده است

به گزارش اهدا بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، لوح تازه کشف شده حسابداری به دوره شروع ایلامی نسبت داده شده است.

لوح تازه کشف شده حسابداری به دوره شروع ایلامی نسبت داده شده است

این لوح پس از 50 سال کاوش در شهر سوخته بدست آمده و یک سند منحصر بفرد نوشتاری از دوره شهرنشینی شرق ایران بحساب می آید. سید منصور سید سجادی، سرپرست هیأت باستان شناسی شهر سوخته در این باره گفت: کشف اینگونه لوح ها در منطقه ها غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجا است که در شرقی ترین نقطه ایران و دشت لوت، باستان شناسان تا به امروز به چنین کشف منحصر بفردی دست نیافته بودند. این لوح نشانه ارتباط تجاری و نفوذ عیلامیان (ایلامیان) در شهر سوخته است.

لوح حسابداری از عمق چهار متری اتاق شماره 27 منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته کشف شده که 11 سانتیمتر طول و 7 سانتیمتر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است، یکی از علامت ها خطوطی اند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل های مستطیلی عمق دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارد.

به گفته باستان شناس، مهمترین نکته در ساختار این لوح اثر مهر استوانه ای ارسال کننده روی آن است. طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده گانی استفاده می کردند، برخلاف سومری ها که سیستم حسابداری آنها براساس نظام شصت گانی بوده است.

شهر سوخته یکی از مهمترین نقاط شهرنشینی فلات ایران در پنج هزار سال پیش بوده است که آثار مهمی همانند جمجمه جراحی شده یک دختر 13 ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا 28 تا 32 ساله، خط کشی با دقت یک میلیمتر، تخته نردی با 60 مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز که قدیمی ترین انیمیشن دنیا لقب دارد، کشف شده است. لوح حسابداری نیز در فصل نوزدهم کاوش بدست آمد که قدمت آن به حدود 4900 سال پیش می رسد. در این فصل از کاوش باستان شناسان ایتالیایی و صربستانی نیز همکاری دارند. محوطه باستانی شهر سوخته که در سال 1393 در لیست آثار یونسکو ثبت شد، در حدود 60 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1223

به "لوح تازه کشف شده حسابداری به دوره شروع ایلامی نسبت داده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوح تازه کشف شده حسابداری به دوره شروع ایلامی نسبت داده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید