عوارض جانبی مرتبط با ایبوپروفن

به گزارش اهدا بلاگ، عوارض جانبی متداول ناشی از مصرف ایبوپروفن، اسهال، سرگیجه، تهوع و درد معده را شامل می گردد. این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد چندین عارضه جانبی این دارو در اختیارتان قرار می دهد.

عوارض جانبی مرتبط با ایبوپروفن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عوارض جانبی متداول ناشی از مصرف ایبوپروفن، اسهال، سرگیجه، تهوع و درد معده را شامل می شود. این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد چندین عارضه جانبی این دارو در اختیارتان قرار می دهد.

داروهای بسیار زیادی وجود داشته که به منظور فرونشاندن درد و التهاب مرتبط با آسیب جسمی و یا بیماریهای مزمنی مانند آرتریت به وسیله پزشک تجویز می شوند. یکی از داروهایی که اغلب جهت کنترل درد مورد استفاده قرار می گیرد، ایبوپروفن است. ایبوپروفن نوعی داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که جهت کاهش پاسخ التهابی مرتبط با طیف گسترده ای از عوارض پزشکی بسیار مؤثر است.

عوارض جانبی

بعضی از عوارض جانبی شایع ایبوپروفن در ذیل آمده است:

اسهال

کاهش اشتها (مسائل گوارشی)

تهوع

خشکی چشم

سرگیجه

عوارض جانبی جدی

مطالعات اجرا شده نشان می دهند که بیشتر افرادی که ایبوپروفن استفاده می کنند از مسائل خفیف سلامتی رنج می برند. عوارض جانبی جدی که در درصد بسیار کمی از مردم رخ می دهد به قرار ذیل است:

درد شدید قفسه سینه

مسائل کلیوی

آسیب کبدی

خستگی (خستگی شدید)

مسائل گفتاری

واکنشهای آلرژیک بعلاوه در بعضی موارد گزارش شده است. توصیه می شود افرادی که نسبت به این دارو آلرژی دارند بایستی از مصرف آن خودداری کنند. واکنش آلرژیک می تواند موجب بروز علائم ذیل شود:

بثورات یا جوشهای قرمز پوستی

کهیر

تورم صورت

اشکال در تنفس

ظاهر شدن تاول بر روی پوست

خونریزی داخلی در نتیجه مصرف ایبوپروفن جای نگرانی دارد. عوارض جانبی ذیل از این دارو نشان دهنده خونریزی روده و یا معده است.

وجود خون در مدفوع و یا مدفوع قیری رنگ

استفراغ همراه با سرفه خون

وجود خون در ادرار

عوارض جانبی بلند مدت

از هر پزشکی که بخواهید برای طولانی مدت ایبوپروفن تجویز نماید، قطعاً این کار را نخواهد کرد. اوردوز یا مصرف بیش از حد و یا مصرف آن با دوز معمولی برای مدت طولانی موجب مختل ساختن جریان خون طبیعی شده که ممکن است برای کلیه ها وضعیتی مهلک باشد. افرادی که در دراز مدت از این دارو استفاده می کنند حتی ممکن است دچار اختلالات مرتبط با قلب شوند. مصرف طولانی مدت این دارو بعلاوه می تواند به کبد آسیب رسانده و موجب بروز یرقان شود.

تحقیقات اجرا شده نشان می دهند که بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض جانبی این دارو قرار دارند. در واقع، اجابت مزاج نامکرر یا نادر (یبوست) که ممکن است پس از مصرف ایبوپروفن ایجاد شود، در میان بزرگسالان متداول تر از افراد کم سن تر می باشد.

ا

حتیاط

افراد مبتلا به مسائل پزشکی همانند بیماری قلبی و یا فشار خون بالا بایستی پیش از استفاده از این دارو جهت برطرف کمردرد و سردرد با پزشک مشورت کنند. این بدان دلیل است که استفاده از ایبوپروفن ممکن است جریان خون به قلب را کاهش داده که این باعث نگرانی می شود.

راهی ساده جهت به حداقل رساندن خطر بروز عوارض جانبی، مصرف دارو در دوز یا مقدار مصرفی توصیه شده است. افرادی که از دوز مصرفی مؤثر اطلاعی ندارند بایستی پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند. درون بسته قرص ایبوپروفن بروشور و یا دفترچه کوچکی است که در آن راهنمای استفاده دارویی آورده شده است. بنابراین به دستورالعمل های مربوط به مصرف این دارو توجه نموده تا از خطر بروز عوارض جانبی درامان باشید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1035

به "عوارض جانبی مرتبط با ایبوپروفن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی مرتبط با ایبوپروفن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید