طرح تاک برای حفظ دشت قزوین سال جاری اجرایی می گردد

به گزارش اهدا بلاگ، معاون هماهنگی امور مالی استاندار قزوین گفت: طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) با هدف کنترل سفره های آب زیرزمینی و حفظ دشت قزوین سال جاری اجرایی می گردد.

طرح تاک برای حفظ دشت قزوین سال جاری اجرایی می گردد

به گزارش از ، عیسی قبادی معاون هماهنگی امور مالی استاندار گفت: طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) با هدف تحقق شعار جهش فراوری و به منظور کنترل و حفظ منابع آب های زیرزمینی تدوین و تهیه شده است و در آینده ای نزدیک هم اجرا خواهد شد.

قبادی با بیان اینکه این طرح با همکاری شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اجرایی می گردد، گفت: طرح تاک با هماهنگ کردن این دو سازمان در نظر دارد که الگوی کشت جدیدی را در دشت قزوین ایجاد و شرایطی را فراهم کند که مصرف منابع آب های زیرزمینی استان تا 5 میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

قبادی، روش های موجود برای کشاورزی را عامل مهمی در از بین رفتن منابع آب های زیرزمینی دانست و توضیح داد: بیشتر استان های کشور که زمانی دشت های حاصلخیزی داشتند، به علت بی توجهی به الگوی کشت در اراضی کشاورزی، منابع آبی خود را امروز از دست داده و در نهایت به بیابان و مناطق خشکی تبدیل شده اند که این اتفاقات برای آینده دشت قزوین نیز متصور است.

به گفته این مسوول، اجرایی شدن طرح تاک باعث می گردد تا طی 10 سال آینده (1409) دشت قزوین تنها دشت سبز و حاصلخیز کشور باقی بماند که این موضوع نیازمند همکاری کشاورزان و مدیران استانی است .

معاون هماهنگی امور مالی استاندار یادآور شد: برای تبیین و تشریح این طرح ضروری است اساتید دانشگاه ها، معلمان و امامان آدینه و جماعت در بین مردم به فرهنگسازی مناسب اقدام نمایند و امور تسهیل گری مناسبی را نیز در این رابطه فراهم کنیم.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 112

به "طرح تاک برای حفظ دشت قزوین سال جاری اجرایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تاک برای حفظ دشت قزوین سال جاری اجرایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید