زمین گیر شدن مکس 737 باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد

به گزارش اهدا بلاگ، دو سانحه مرگبار هواپیمای مکس 737 باعث شد، انتقادها از شرکت بوئینگ و به خصوص مدیرعامل آن به حدی بالا بگیرد که سرانجام او مجبور به استعفا شود.

زمین گیر شدن مکس 737 باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد

شرکت بوئینگ روز دوشنبه گفت، دنیس مویلنبرگ (Dennis Muilenburg)، مدیرعامل بوئینگ که با نقدها شدیدی نسبت به نحوه مدیریت بحران مکس 737 روبرو بود، از سمت خود استعفا کرده است. در این مقاله از خبرنگاران به دلیل این استعفا بیشتر می پردازیم.

پس از دو سانحه مرگبار که در مجموع منجر به کشته شدن 346 نفر شد، پرواز هواپیمای مکس در ماه مارس در سراسر دنیا متوقف شد. بوئینگ نیز گفت که یک ماه دیگر، تولید مکس را به طور موقت متوقف خواهد کرد. این اطلاعیه یک روز پس از آن منتشر شد که کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ در پرتابی سخت پیروز به انجام مأموریت خود نشد و در نیو مکزیکو فرود آمد، هرچند که مدیران این مأموریت همه تلاش خود را برای نجات این فضاپیمای بدون سرنشین به کار بستند.

دیوید کالهون (David Calhoun)، رئیس هیئت مدیره بوئینگ، از 13 ژانویه در مقام مدیرعامل بوئینگ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. طبق بیانیه بوئینگ تا روی کار آمدن کالهون، گِرگ اسمیت (Greg Smith)، مدیر ارشد مالی به عنوان مدیرعامل موقت منصوب شده است. لارنس کلنر (Lawrence Kellner) از اعضای هیئت مدیره بوئینگ، بلافاصله رئیس غیراجرایی هیئت مدیره خواهد شد. در این بیانیه آمده است:

تغییر ریاست بوئینگ در راستای بازگرداندن اعتماد شرکت برای ادامه راستا، ضروری بود؛ چراکه این کار به ترمیم روابط با ناظران، مشتری ها و سایر سهامداران کمک می کند. بوئینگ به منظور شفافیت کامل از جمله ارتباط مؤثر و فعال با اداره هوانوردی فدرال، سایر ناظران دنیای و مشتری ها، با تعهدی تازه عمل خواهد کرد.

بوئینگ ماه گذشته ظاهراً مطمئن بود که اصلاحات نرم افزاری آن ها برای مشکل پیش آمده در هواپیمای مکس مورد تأیید اداره هوانوردی فدرال قرار می گیرد و می تواند تحویل هواپیماهای مکس تازه به ایرلاین ها را در ماه دسامبر دوباره از سر بگیرد و این هواپیما پایان در ماه ژانویه به صنعت هوانوردی برشود. دیوید کالهون در ماه نوامبر از دنیس مویلنبرگ حمایت کرد و گفت هیئت مدیره معتقد است که در زمان بحران مکس، او هر کاری از دستش برمی آمده انجام داده است.

اداره هوانوردی فدرال به کرات گفته است که هیچ برنامه زمانی مشخصی برای استفاده مجدد از مکس وجود ندارد. استیو دیکسون (Steve Dickson)، رئیس این سازمان، دنیس مویلنبرگ را مورد انتقاد قرار داد، چراکه پیشنهاد کرده بود این هواپیما در سال جاری مورد تأیید قرار خواهد گرفت. نگرانی دیکسون به این دلیل بود که برخی اظهارات عمومی بوئینگ درباره بازگشت مکس به گونه ای طراحی شده باشد که این سازمان را وادار به اقدام سریع تر کند. وی به مویلنبرگ گفته بود، تمرکز این شرکت باید روی کیفیت و دردسترس بودن داده ها معطوف شود که پیش از هر پرواز، برای بررسی در اختیار اداره هوانوردی فدرال قرار می گیرد. این سازمان روز دوشنبه در اطلاعیه ای اظهار کرد که از جدایی مویلنبرگ از بوئینگ مطلع شده است، اما درباره تصیمات پرسنلی هیچ اظهارنظری نمی کند.

هفته گذشته، شرکت یونایتد گفت از آنجا که زمان بندی بازگشت هواپیمای مکس همچنان در هاله ای از ابهام واقع شده است، این هواپیما را تا اوایل ماه ژوئن از برنامه های خود کنار خواهد گذاشت که در مقایسه با سایر ایرلاین ها، مدت زمان طولانی تری محسوب می شود. شرکت های هواپیمایی امریکن و ساوت وست، زمان بازگشت مکس را اوایل آوریل گفتند.

دو اتحادیه ایرلاین به نام های انجمن مهمانداران و اتحادیه کارگران حمل ونقل محلی 556، در بیانیه ای که از طریق رهبران آن ها عنوان شد، استعفای دنیس مویلنبرگ را خیلی دیرهنگام خواندند. در این بیانیه آمده است:

این درست نیست که افراد خوب در خط مقدم بوئینگ، به واسطه رهبری ناکارآمد، ضربه ببینند و اعتمادشان را از دست بدهند. اعضای ما نیز در همین بلاتکلیفی به سر می برند چراکه ایرلاین ها در حال کنسل کردن برنامه های پرواز هستند.

زمانی که پرواز 610 لاین ایر در 29 اکتبر در آب های اطراف جزیره جاوه در اندونزی، با 189 مسافر و خدمه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند، هواپیمای مکس به سرعت بر سر زبان ها افتاد. کمتر از پنج ماه بعد در 10 مارس، پرواز شماره 302 هواپیمایی اتیوپی دقایقی پس از برخاستن از آدیس آبابا سقوط کرد و تمام 157 سرنشین آن جان باختند. در عرض چند روز، کشورهای سراسر دنیا، پرواز هواپیماهای مکس را متوقف کردند. ایالات متحده آمریکا، آخرین کشوری بود که دستور توقف پرواز این هواپیما را صادر کرد.

روز دوشنبه، پدر یکی از قربانیان سانحه هواپیمایی اتیوپی به نام سامیا رز استومو 24 ساله، در بیانیه ای، استعفای مویلنبرگ را اولین قدم خوب دانست. مایکل استومو از چندین عضو هیئت مدیره بوئینگ که عملکرد خوبی نداشتند یا تخصص کافی برای این شغل ندارند، نیز خواست که از مقام خود استعفا دهند. هر دو پرواز هنگام صعود با نوسانات شدید سرعت روبرو شد و در حالی که خلبانان آن ها سعی داشتند پس از برخاستن از زمین، فرود بیایند، این سوانح مرگبار رخ داد. ناظران و کارشناسان صنعت، سامانه افزایش مشخصه مانورپذیری (Maneuvering Characteristics Augmentation System) را عامل این اتفاق می دانند.

بوئینگ برای رفع مشکل و کسب تأییدیه مجدد برای پرواز این هواپیماها، تمام تلاش خود را به کار بسته است. تلاش ها برای انجام این کار، دنیس مویلنبرگ 55 ساله را که در سال 1985 برای کارآموزی به بوئینگ پیوسته بود، تحت فشار قرار داد. او که به عنوان کارمند بوئینگ مشغول فعالیت بود، در سال 2013 برای ریاست این غول دفاعی و هوافضا معرفی گشت و سمت مدیرعاملی این شرکت را در ژوئیه 2015 برعهده گرفت.

ماه گذشته، دنیس مویلنبرگ پذیرفت که هیچ گونه پاداشی برای سال جاری دریافت نکند. طبق اعلام وکیل بوئینگ، پرداختی کلی مویلنبرگ در سال 2018 معادل 23.4 میلیون دلار بوده که 1.7 میلیون دلار آن مربوط به حقوق وی و مابقی، پاداش و دریافت سهام به عنوان پاداش بوده است.

دیوید کالهون روز دوشنبه گفت که به آینده بوئینگ و هواپیمای مکس 737 اعتقاد پایدار دارد. او در ادامه اضافه کرد:

رهبری این شرکت بزرگ و 150 هزار کارمند متعهد آن که برای ساخت آینده هوانوردی سخت کار می کنند، باعث افتخار من است.

منبع: کجارو / eu.usatoday.com
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1228

به "زمین گیر شدن مکس 737 باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین گیر شدن مکس 737 باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید