روستای ملاده یکی از روستاهای دیدنی سمنان به شمار می رود

به گزارش اهدا بلاگ، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، روستای ملاده یکی از روستاهای دیدنی سمنان به شمار می رود.

روستای ملاده یکی از روستاهای دیدنی سمنان به شمار می رود

فاصله ملاده تا مرکز بخش (شهمیرزاد) 60 و تا مرکز استان (سمنان) 76 کیلومتر است. روستای ملاده با مختصات جغرافیایی 53 درجه و 24 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 2 دقیقه عرض شمالی، در شمال شهر سمنان واقع شده است. برای رفتن به ملاده نیاز است تا ابتدا از شهمیرزاد عبور نموده و به جاده ساری بروید. ملاده از سطح دریا 1770 متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است. رودخانه سفیدرود که در زبان محلی آن را اسبه رو می نامند، در شمال روستا جریان دارد.

نام این روستا در گذشته های دور، ایوک و جز منطقه دودانگه ساری بوده است. در منطقه دودانگه، چهار طایفه جوش، جولا، سادات و ملا زندگی میکردند. پس از مهاجرت و اسکان گروهی از طایفه ملا به روستای ایوک، نام ایوک به ملاده تبدیل شد. مردم روستای ملاده به زبان مازندرانی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

در سال 1385، جمعیت روستای ملاده در حدود 550 نفر گزارش شد. بیشتر درآمد روستاییان بر فعالیت های زراعی، دامپروری، باغداری و صنایع دستی پایدار شده است. زنان روستا در کنار فعالیت های زراعی به بافت گلیم، قالی و جاجیم و پارچه کت و شلوار پشمی (چوخا) می پردازند. محصولات عمده زراعی روستای ملاده عبارت است از گندم، جو، سیب زمینی، نخود، لوبیا، عدس، سیر، چغندر، هویج و سبزیجات. گیلاس، آلبالو و گردو و نیز محصولات باغی.

مراتع سرسبز پیرامون روستای ملاده موجبات رونق دامداری را فراهم نموده و انواع لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست، کشک، قره قوروت، کره و روغن حیوانی در این روستا فرآوری می شود. روستای ملاده در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. مصالح بکار رفته در خانه ها بیشتر از سنگ، گل و چوب است. خانه ها دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار علوفه و غله، طویله، ایوان بزرگ و حیاط است. حیاط به وسیله چند پله به ایوان که محل نشیمن تابستانی است، اتصال می یابد. سقف شیروانی خانه ها جلوه ویژه ای را به روستای ملاده بخشید.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1267

به "روستای ملاده یکی از روستاهای دیدنی سمنان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ملاده یکی از روستاهای دیدنی سمنان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید