خودروی جابه جایی فضانوردان به پایگاه پرتاب مأموریت اسپیس ایکس چیست؟

به گزارش اهدا بلاگ، در حالی که فضانوردان ناسا و ژاپن برای پرتاب مأموریت کرو-1 به سوی ایستگاه فضایی بین المللی توسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس آماده می شوند، یکی از نکات جالب توجه فرایند پرتاب، خودروی استفاده شده برای جابه جایی فضانوردان به مرکز پرتاب جان اف کندی است.

خودروی جابه جایی فضانوردان به پایگاه پرتاب مأموریت اسپیس ایکس چیست؟

ایلان ماسک که حالا با دو تست مثبت کرونا از چهار تست، مشکوک به کووید-19 است، در برنامه های شرکت های خود ازجمله پرتاب های اسپیس ایکس، کوشش می نماید جلوه های دیداری مدرن و کاملی هم ارائه دهد، از فضای درونی تمیز و گسترده کپسول دراگون با گنجایش 7 فضانورد که قرار است فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند تا لباس های فضانوردی که طرحی آینده نگرانه دارد، همه دارای جذابیت های بصری خاص خود هستند.

اسپیس ایکس یک جذابیت دیگر هم به فرآیند اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی افزوده است و آن جابه جایی فضانوردان و رساندن آنان به پایگاه پرتاب فضایی کندی با خودروی یکپارچه تسلا مدل X است که رنگ کاملا سفید و لوگوی ناسا، جلوه ای خاص به آن داده است.

خودروی شاسی بلند متوسط و لوکس تسلا مدل X که از سال 2015 فراوری می گردد، نخستین محصول شاسی بلند چهار در این شرکت به شمار می رود. همانند دیگر خودروهای تسلا به طور کامل الکتریکی است و از باتری های 18650 پاناسونیک ژاپن استفاده می نماید که قادر است با یک بار شارژ 561 کیلومتر طی کند. هرچند این میزان قرار است در سال های آینده این میزان به 597 کیلومتر افزایش یابد.

خودروهایی که فضانوردان ناسا و ژاپن را به پایگاه فضایی کندی رساندند، برای فضانوردان سفارشی شده و دارای سیستم خنک کننده ویژه برای لباس آن ها است. درهای خودروی تسلا مدل X که به بالا باز می گردد حتی جلوه بیشتری برای استفاده در مأموریت های فضایی دارد. این خودروی اختصاصی همچنین دارای پلاک ویژه ISSBND هستند که مخفف ISS Bound است.

پیش از این ناسا از استرو ون (Astrovan) برای جابه جایی فضانوردان استفاده می کرد اما از پرتاب دمو-2 دراگون که توسط اسپیس ایکس انجام می گردد، خودروی شرکت دیگر ایلان ماسک، تسلا این وظیفه را بر عهده گرفته اند.

به جز برنامه رساندن فضانوردان به پایگاه پرتاب، ایلان ماسک از خودروهای تسلا در دیگر برنامه های فضایی هم استفاده نموده است که شاخص ترین آن ها فرستادن استارمن (Starman) سوار بر تسلا رودستر (Tesla Roadster) به مداری پیرامون خورشید است که چندی با مریخ هم ملاقاتی نزدیک داشت.

عکس کاور: خودروی سفارشی تسلا مدل X برای جابه جایی فضانوردان در مأموریت اسپیس ایکس همراه با نمایی از ساختمان معروف مرکز فضایی کندی

Credit: NASA

منابع: NASA, Teslarati, Electrek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 515

به "خودروی جابه جایی فضانوردان به پایگاه پرتاب مأموریت اسپیس ایکس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی جابه جایی فضانوردان به پایگاه پرتاب مأموریت اسپیس ایکس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید