حمل و نقل عمومی در مونته نگرو

به گزارش اهدا بلاگ، مونته نگرو یکی از کشورهای جنوب شرق اروپا است؛ اما سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور پایین تر از میانه استاندارد اروپا است.

حمل و نقل عمومی در مونته نگرو

مونته نگرو از کشورهای اروپایی است که به وسیله جاده، راه آهن، دریا و هوا با سایر کشورهای جهان در ارتباط است. در سال های اخیر این کشور در بخش زیرساخت های جاده ای، سرمایه گذاری هنگفتی نموده است تا سفر به این کشور بیش از پیش ایمن تر، سریع تر و لذت بخش تر گردد. اگر از اروپا یا سایر کشورهای عضو فهرست ویزای رایگان به مونته نگرو سفر می کنید، دیگر نیازی به ویزا ندارید و به راحتی می توانید از هر یک از مرزهای رسمی به این کشور وارد شوید.

در تور مونته نگرو می توانید از خدمات شرکت های متعدد کرایه خودرو بهره ببرید که با خودروهای مدرن، گردشگران را به نقاط توریستی جابه جا می نمایند. تعدادی از آژانس های مسافرتی نیز تورها و تفریحات فوق العاده ای را به گردشگران عرضه می نمایند.

بیشتر شهرهای مونته نگرو به حدی کوچک هستند که می توانید با پیاده روی در آن ها به گشت و گذار بپردازید. پودگوریتسا تنها شهری است که از یک شبکه محلی اتوبوسرانی کارامد برخوردار است. تاکسی ها نیز به راحتی در بیشتر شهرها یافت می شوند و در صورتی که از تاکسی متر استفاده نمی نمایند، حتما سر قیمت به توافق برسید.

فرودگاه

فرودگاه پودگوریتسا (Podgorica) به عنوان فرودگاه بین المللی مونته نگرو شناخته می گردد که در 12 کیلومتری جنوب پودگوریتسا قرار گرفته است. برای تردد از فرودگاه به شهر پودگوریتسا و بالعکس می توانید از مینی بوس بهره ببرید که معمولا جلوی ترمینال حضور دارد. هزینه تاکسی تا شهر گران تر تمام می گردد. یکی از موارد قابل توجه در خصوص این فرودگاه به فقدان خدمات اتوبوسرانی فرودگاه مربوط می گردد. بنابراین به محض خروج از ترمینال، با افراد زیادی روبرو می شوید که می پرسند آیا تاکسی می خواهید.

فرودگاه بین المللی تیوات (Tivat) در نزدیکی شهر تیوات در ساحل مونته نگرو واقع شده است. در طول سال پروازهای منظمی از این فرودگاه به بلگراد و مسکو و پروازهای چارتر در ماه های تابستان به مقصد اصلی اروپا صورت می گیرد. این فرودگاه با بودوا و هرسگ نووی، 20 کیلومتر و با شهر بار، 60 کیلومتر فاصله دارد.

این دو فرودگاه در سال 2006 به طور کامل بازسازی شدند و در سال 2016 تعداد مسافران کلی هر دو معادل 1,852,710 بوده است. در طول فصول گردشگری، صدها هواپیما به این دو فرودگاه تردد می نمایند.

فرودگاه دوبرونیک (Dubrovnik) در کرواسی حدود نیم ساعت با مرز مونته نگرو و شهر ساحلی هرسگ نووی فاصله دارد، بنابراین می تواند گزینه خوبی برای گردشگرانی باشد که با هواپیما به این کشور سفر می نمایند (مخصوصا از شمال غرب اروپا). از فرودگاه نیز به راحتی می توان با تاکسی به آن سوی مرز رفت.

قطار

خط ریلی مدرنی در مونته نگرو وجود ندارد و در صورتی که انتظار کیفیت بالایی از قطارها دارید، پیشنهاد می کنیم از این وسیله نقلیه در مونته نگرو استفاده نکنید. خدمات قطار محلی از شهر بار حرکت نموده و از پودگوریتسا، Kolašin و Mojkovac عبور می نماید و به Bijelo Polje می رسد. این وسیله به عنوان مقرون به صرفه ترین و سریع ترین راه سفر از شمال به جنوب مونته نگرو است. کیفیت خدمات فرق دارد، بعضی از این قطارها از نوع قطارهای برقی قدیمی ساخت شوروی با سر و صدای زیاد هستند و بعضی از آن ها، قطارهای تمیز نوسازی شده هستند که تهویه مطبوع نیز دارند. قطارهای بین المللی به مقصد بلگراد ترکیبی از واگن های مونته نگرویی و صربستانی است که واگن های مونته نگرو عموما کیفیت بهتری ارائه می نمایند. از پاییز سال 2013، خط آهن جدیدی بین پودگوریتسا تا نیکسیک (Niksic) راه اندازی شده است.

اتوبوس

اتوبوس شاید آسان ترین راه برای تردد در مونته نگرو باشد. این وسیله حمل و نقل عمومی به خصوص در فصل تابستان به وفور یافت می گردد و علاوه بر ایمن بودن، کم و بیش سر وقت می رسد. اتوبوس های محلی معمولا فاقد تهویه مطبوع هستند. قیمت بلیت در کل مونته نگرو کمتر از 15 یورو است. اتوبوس هایی که به مقاصد گردشگری تردد می نمایند، عموما گران تر هستند. ضمناً اتوبوس های بین المللی نیز مسافران به شهرهای اطراف اروپا به خصوص مقاصد اصلی در کشورهای همسایه جابه جا می نمایند.

علاوه بر اتوبوس، مینی بوس هایی نیز در ایستگاه های اتوبوس مستقر هستند که کمی مقرون به صرفه تر بوده، اما در واقع سریع تر و راحت تر از اتوبوس هستند.

مونته نگرو هیچ بزرگراهی ندارد، بیشتر جاده ها دو لاین دارند و گاهی اوقات یک لاین سوم برای سبقت لحاظ شده است. به هر حال مطابق با استانداردهای اروپا نیست؛ هر چند که طی چند سال اخیر جاده ها و تونل های اصلی بازسازی شده اند و کاملا ایمن هستند. بیشتر جاده ها پرپیچ و خم و کوهستانی هستند و به همین علت سرعت بیش از 80 کیلومتر به ندرت قانونی و ایمن است. استفاده از کمربند ایمنی و چراغ جلو در طول روز اجباری است و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع است. تابلوهای هدایت در مونته نگرو مشابه سایر کشورهای اروپایی است.

رانندگان محلی با سرعت رانندگی نموده و حتی سبقت های خطرناک نیز می گیرند. ترافیک در ساعات شلوغی فصل تابستان رایج است. رانندگان با صدای بلند حرف می زنند، پس اگر سر شما داد زدند، ناراحت نشوید.

دوچرخه و موتورسیکلت

دوچرخه و موتورسیکلت از وسایل ایده آل برای گشتن در مونته نگرو به شمار میرود، البته پلیس ترافیک در همه جا حضور دارد و به همین علت باید سرعت مطمئنه را رعایت نموده و مجوز رانندگی بین المللی داشته باشید. استاندارد جاده ها در این کشور در حد میانه است، هر چند که در منطقه ها روستایی به خصوص در فصل زمستان شرایط مناسبی ندارد.

منبع: کجارو / / visit-montenegro.com / wikitravel.org
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1157

به "حمل و نقل عمومی در مونته نگرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در مونته نگرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید