تقویت و افزایش هوش با 10 روش کاربردی و موثر

به گزارش اهدا بلاگ، باهوش تر شدن و بالا بردن ضریب هوشی، چیزی است که افراد زیادی به دنبال آن هستند. بالا رفتن سطح تمرکز و خلاقیت، می تواند به کمک برنامه های آموزشی و تقویتی مغز صورت بگیرد که البته هزینه بر هم هستند. اما بهرحال همه دوست دارند برای تقویت و افزایش هوش تلاش کنند.

تقویت و افزایش هوش با 10 روش کاربردی و موثر

اما شما می توانید به کمک تکنیک هایی که در این مطلب به شما می آموزیم، مغز خود را تمرین داده و برای تقویت و افزایش هوش خود قدمی مثبت بردارید.

اهمیت آموزش مغز

سلول های بنیادی اساسی مغز در واقع همان نورون ها هستند که همگی کم و بیش چیزهایی درباره آن ها شنیده ایم. با یادگیری روش های تقویت ساختمان مغز، مرزهای جدیدی را روی مغز خود باز کرده و این ورزش های ذهنی، قدرت مغز را افزایش می دهند. شاید از خود می پرسید که در زندگی شلوغ روزمره، چطور می توانیم چنین تمرینات به ظاهر عجیبی را دنبال کنیم؟ اما پاسخ ساده است؛ این روش ها به راحتی در متن زندگی هر یک از ما قابل پیاده سازی هستند. با بهبود قدرت مغز، متوجه خواهید شد که ضریب هوشی، تمرکز، قدرت ذهن و مهارت خلاقیت شما نیز افزایش پیدا می کنند.

روش های تقویت و افزایش هوش

بهترین و کاربردی ترین روش های تقویت و افزایش هوش که عموما رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه های سنگین ندارد را در زیر فهرست کرده ایم.

1. یاد دریافت به کمک آموزش دادن به دیگران

پیش از آن که بتوانید یک ایده را آموزش دهید، باید آن را درک کنید. بنابراین موقعیت های تدریس و آموزش به شما کمک می کنند که سطح یادگیری بالاتری داشته باشید.

نحوه اجرایی کردن

  • یک موضوع یا مفهوم را برای آموزش دادن، به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و با قرار دادن مجدد این مفاهیم تجزیه شده در ساختار اصلی، درک بهتری از آن را خواهید داشت.
  • راهی برای آموزش مطالب پیدا کنید. شما می توانید از دوره های آنلاین یا حتی آموزش های حضوری، استفاده کنید. از ابزارهای نوین تفکر سیستمی برای انجام تجزیه و تحلیل و سنتز در آموزش های دوره ای خود بهره مند شوید. مقالات دیگران را بخوانید تا دریابید که چگونه می توان به روشی بهتر مفاهیم را توضیح داده و برای سایرین درک ایجاد کرد.

2. تقویت و افزایش هوش به کمک نوشتن

یکی از روش های تقویت و افزایش هوش، یادگیری به همراه نوشتن است. با نوشتن از طرق مختلف، حتی با وبلاگ نویسی در مورد موضوعات جدید، خود را مجبور می سازید که مفاهیم جدید را شناخته و نسبت به آن ها تبحر پیدا کنید.

نحوه اجرایی کردن

  • با وبلاگ نویسی آغاز کنید. وبلاگ ها، فضایی عالی برای نوشتن به شمار می آیند.
  • موضوع مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل کرده و سپس ابعاد مختلف آن را مجدد ترکیب کنید.
  • به بازخوردهای مطالب منتشر شده خود، توجه کنید.

3. داشتن تمرینات فیزیکی

ورزش بدنی نه تنها بدن شما را در شرایط بهتری قرار می دهد، بلکه باعث بهبود قدرت مغز شما نیز خواهد شد. ورزش و تمرینات بدنی، سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده در مغز (BDNF) را پشتیبانی کرده و این از نوروژنزها پشتیبانی می کند.

نحوه اجرایی کردن

  • یک تمرین روتین و روزمره را آغاز کنید. این تمرین می تواند در ابتدا بسیار ساده بوده و رفته رفته ابعاد حرفه ای تری به خود بگیرد. حتی یک نرمش صبحگاهی در محیط منزل نیز موثر خواهد بود.
  • رژیم غذایی خود را تغییر داده و قندهای تصفیه شده را کنار بگذارید. همین طور ویتامین های بیشتری برای بهبود عملکرد مغز خود، دریافت کنید.

همچنین بخوانید: روش های ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

4. گوش دادن به کتاب های صوتی

در کنار ورزش های بدنی، کتاب های صوتی نیز فوق العاده موثر هستند. در حین ورزش کردن، زمان رانندگی، هنگام انجام دادن کارهای خانه، پیاده روی و غیره، می توانید به کتاب های صوتی گوش دهید.

نحوه اجرایی کردن

  • یک هدفون بی سیم یا حتی با سیم تهیه کنید. (اگر صدای کتاب صوتی شما برای کسی مزاحمت ایجاد نمی کند، از تهیه هدفون نیز فارغ خواهید بود.)
  • به سراغ وب سایت ها و اپلیکیشن های ارائه دهنده کتاب های صوتی بروید و در هر فرصتی به گوش دادن کتاب های آموزنده صوتی، مشغول شوید.

5. مطالعه هوشمند داشتن

مطالعات خود را سریع تر و هوشمندانه تر سازید. برخی از کتاب ها را باید به شکلی سریع تر خوانده و در مطالعه آن ها، مدیریت به خرج دهید.

نحوه اجرایی کردن

  • کتاب مورد نظر خود را به چندین بخش قسمت کنید؛ فهرست مطالب، بخش های مختلف داخلی، پایان کتاب و پشت جلد.
  • موضوع اصلی نویسنده و نکات اصلی موجود در کتاب را دنبال کنید. از خود بپرسید که چرا نویسنده به این موضوع بیشتر پرداخته و یا چه چیزی در آن به عنوان نکته دارد؟
  • در طول مطالعه کتاب و در پایان آن، سه سوال از خود بپرسید:
  • چه اتفاقی افتاد؟
  • نکته و معنای اصلی چه بود؟
  • اکنون؟ با این اطلاعات به دست آمده، چه می توان کرد؟

6. حل کردن مسئله با داده های قبلی

به کاری که شرلوک هولمز، بزرگترین کارآگاه خصوصی جهان انجام می داد، دقت داشته باشید. او به دنبال دلایل در گذشته، سرنخ ها و ریزترین جزئیات بود و به کمک بی اهمیت ترین موضوعاتی که در گذشته وجود داشته و استدلال بر مبنای آن ها، عجیب ترین معماها را حل می کرد. قدرت استدلال بر پایه یافته ها و تجزیه و تحلیل، معجزه می کند. پس به عقب نگاه کرده و داده های قبلی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. این کار قدرت استدلال و استنتاج ذهن را افزایش داده و به تقویت هوش و مغز می انجامد.

نحوه اجرایی کردن

  • از یک الگو آغاز کرده و با جستجوی دلایل و علت ها، به حل مسائل بپردازید.
  • سپس نتایج به دست آمده را با واقعیت مقایسه کنید.

7. استفاده کردن از ترفندهای ریاضی سریع و آسان

بیایید برخی از ترفندهای سریع و آسان ریاضی که در مدرسه آموزش داده شده اند را بررسی کنیم.

به راحتی هر عدد دو رقمی را در 11 ضرب می کنیم.

به طور مثال 32*11

به سادگی دو رقم 3 و 2 را جمع می زنیم: 5 = 3 + 2

حالا 5 را بین 3 و 2 قرار داده و جواب مساوی است با: 352

این ترفندهای ریاضی بسیار فراوان بوده و به راحتی جوابگوی نیازهای محاسباتی ما خواهند بود.

نحوه اجرایی کردن

  • به سراغ حل مسائل ریاضی بروید و از تکنیک های ساده و پیچیده در حل آن ها کمک بگیرید. هیچ چیزی مانند مسائل ریاضی، برای ورزیده کردن ذهن، کارایی ندارد.
  • پاسخ های به دست آمده خود را تطابق داده و خطاهایتان را برطرف سازید.

8. فکر کردن، سعی کردن و یاد دریافت

یک تاکتیک قدرمند، فکر، تلاش و یادگیریوجود دارد.

فکر کردن: نظریه پردازی، پیش بینی، برنامه ریزی

تلاش کردن: تست، مشاهده، ضبط، اجرا

یاد دریافت: تجزیه و تحلیل، تعریف معنا، تغییر، رشد

نحوه اجرایی کردن

  • این سه مرحله را در شرایط های مختلف ساده یا پیچیده، پیاده سازی کنید.
  • با سنجش میزان موفقیت خود، به مرحله فکر کردن یا تلاش کردن، قدرت و شدت بیشتری ببخشید.

9. استفاده کردن از برنامه های آموزش و تقویت مغز

برنامه های زیادی برای آموزش و تقویت مغز وجود دارند که از آن ها می توان برای بهبود شرایط تمرکز، فن بیان، سرعت پردازش ذهنی، حافظه، مهارت های ریاضی و غیره استفاده کرد.

برنامه Lumosity

یکی از بهترین و قوی ترین برنامه های تقویت هوش، برنامه Lumosity است. این برنامه به صورت رایگان ارائه شده و به کمک آن می توانید قوای ذهنی و قدرت مغز خود را به مراتب افزایش دهید. در محیط این برنامه، روش های تقویت ذهن به کمک بازی سازی عرضه شده اند و ضمن آن که از انجام بازی ها لذت می برید، در حال تمرین دادن ذهن خود نیز هستید.

برنامه NeuroNation

این برنامه نیز برای تقویت حافظه و تمرکز، عملکردی عالی دارد. کافی است که به طور مرتب در محیط این برنامه فعالیت داشته و الگوهای آن را دنبال کنید. برنامه NeuroNation به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود، هوشمندانه تر و سریع تر ظاهر شده و سطح هوش بالاتری داشته و آن را به کار بگیرید.

نحوه اجرایی کردن

  • این برنامه ها را روی گوشی موبایل خود دانلود و نصب کنید.
  • در هر فرصتی از شبانه روز در محیط اپلیکیشن های معرفی شده یا سایر اپلیکیشن های تقویت هوش، به انجام بازی ها بپردازید.

10. آموختن زبان جدید

یادگیری یک زبان جدید، یکی از قدرتمندترین روش ها برای بهبود هوش و ظرفیت شناختی شماست. با یادگیری یک زبان جدید، علاوه بر این که زبانی دیگر آموخته اید، به قدرت ذهن خود نیز کمک کرده و ظرفیت مغزی تان را افزایش می دهید.

نحوه اجرایی کردن

  • برای این منظور ابتدا یک زبان خارجی که مورد علاقه تان باشد را انتخاب کرده و از پایه وارد آن شوید.
  • به کمک کتاب، سی دی های آموزشی و غیره، این زبان خارجی را آموخته و در آن پیشرفت کنید.
  • هر روز لغات تازه ای به دایره واژگان خود بیافزایید.
  • از آموخته های خود، استفاده کرده و سعی در آموزش زبان خارجی که یاد گرفته اید، به دیگران کنید.

جمع بندی

روش های تقویت و افزایش هوش متعددی وجود دارند که در بالا تنها به تعدادی از آن ها اشاره کردیم. شما چه روش هایی جهت افزایش سطح عملکرد مغزی، بهبود حافظه و قدرت تجزیه و تحلیل می شناسید؟ ایده ها و تجربیات و دانسته های خود را با ما و دیگر دنبال کننده های انگیزه در میان بگذارید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم با روش های تقویت حافظه نیز در انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 405

به "تقویت و افزایش هوش با 10 روش کاربردی و موثر" امتیاز دهید

1 کاربر به "تقویت و افزایش هوش با 10 روش کاربردی و موثر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت و افزایش هوش با 10 روش کاربردی و موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید