تحلیل عملکرد برای مدیریت بهتر، سواد داده به داشتن کسب وکار بهتر یاری می نماید
به گزارش اهدا بلاگ، هر روز حجم زیادی از داده ها در سازمان ها، شرکت ها، کسب و کارها و سایر مجموعه ها در حال فراوری است. استخراج، تحلیل و مدیریت این داده ها می تواند به عنوان یک شتاب دهنده برای کسب و کارها عمل کند.
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، امروزه در خصوص سواد داده مطالب زیادی می شنویم، اما بسیاری از آنها دقیقاً این اصطلاح و اهمیت آن را شرح نمی دهند. وقتی داده ها نقش ستون فقرات شرکت ها را دارند، این نکته مهم است که سازمان ها باید به کارکنان خود یاری نمایند تا از داده ها به طور مقتضی و مناسب استفاده نمایند.
طبق گفته مؤسسه تحقیقاتی IDC، هزینه روی کلان داده و تحلیل توسعه محصولات، در سال 2020 به 200 میلیارد دلار رسیده است، که این رقم در مقایسه با سال گذشته، 50 میلیارد دلار افزایش یافته است. برای استفاده کامل از این سرمایه گذاری ها، سازمان ها باید به کارکنان خود آموزش دهند که از داده ها به طور مناسب استفاده نمایند.
بر اساس این مطالعه امروزه بیشتر سازمان ها برای استخدام نیرو، از کسانی که روی داده ها مهارت دارند استقبال می نمایند و درصد به کارگیری افرادی که صرفاٌ تحصیلات عالی دارند، کاهش یافته است.
این مطالعه همچنین نشان داد که تنها 21درصد از کارفرمایان ایالات متحده در حین استخدام افراد برای هر پستی از آنها مدرک معتبر درخواست نموده اند و در مقابل، 64درصد از کارفرمایان درجستجوی نیروهایی هستند که مهارت های خود روی داده را نشان دهند.
سواد داده چیست؟
سواد داده توانایی خواندن، کار کردن، تجزیه و تحلیل و برقراری ارتباط با داده ها است. این موضوع مهارتی است که همه کارگران در رده های مختلف را در برمی گیرد تا بتوانند درک صحیحی از داده ها، ماشین ها، ایجاد دانش، تصمیم گیری و انتقال مفهوم به دیگران داشته باشند. لذا این موضوع صرفاً شامل درک داده نمی گردد، بلکه برای ماهرشدن در این حوزه، فرد باید اطمینان کافی داشته باشد تا بتواند داده هایی را که به درستی عمل نمی نمایند، به طور دقیق آنالیز کند. علاوه بر این، مطمئناً شناخت کامل این حوزه بسیار بعید است. همچنین، تشخیص ناهنجاری ها در مقادیر گسترده ای از داده ها، غیرممکن است، اگرچه دانش می تواند به فرایند تحلیل آن یاری کند.
این مطالعه همچنین نشان داد که سازمان ها نه تنها برای موقعیت های شغلی مربوط به داده و تحلیل، بلکه در تمام مشاغل به دنبال سواد داده هستند. در آنالیز اجمالی که توسط پروژه سواد داده مؤسسه Qlik صورت گرفته است، توصیه شده است تا شرکت هایی که در برنامه های سواد داده سرمایه گذاری می نمایند، از دیگر شرکت ها پیشی می گیرند.
فهرستی که از این پروژه منتشر شده نشان می دهد، شرکت هایی که میزان سواد داده بالاتری دارند 3 تا 5 درصد ارزش بالاتری دارند. به طور دقیق تر، هرکدام 300 تا 500 میلیون دلار ارزش بیشتری نسبت به دیگر شرکت ها دارند.
اهمیت سواد داده
بیشتر سازمان ها حداقل تعداد کمی تحلیلگر داده دارند که اطلاعات و دانش را در اختیار آنها قرار می دهند، اما سواد داده وقتی اتفاق می افتد که بیشتر کارمندان به اطلاعات و دانش به راحتی دسترسی داشته باشند.
دستیابی به سواد اطلاعات چندین مؤلفه دارد که ابزارها و فناوری بخشی از آن هستند، بااین حال کارکنان باید همچنان روی درک داده ها تفکر نمایند تا بتوانند تشخیص دهند داده ها چه زمانی باارزش و چه زمانی فاقد ارزش است. نکته مهم دیگر این است که سواد داده به فرهنگی احتیاج دارد که در آن داده ها به عنوان وسیله ای اساسی برای تصمیم گیری، ارزشیابی گردد.
شرکت Morrow هفت عنصر اصلی یک فرهنگ داده را معین نموده است. مهم ترین عامل این است که سواد داده باید گسترش یابد. اشخاصی که کوچک ترین ایده ای درباره چگونگی بحث در خصوص داده ها و زبان آن را ندارند، نمی توانند یاریی به گسترش فرهنگ داده نمایند. به گفته این شرکت، این امر مانند این است که شما به سمت یک سرزمین دور افتاده حرکت کنید و در آنجا با زبان شما ارتباط برقرار ننمایند. این شرکت برقراری ارتباط با زبان داده یا تسلط بر داده ها را، چاشنی مخفی داده، استراتژی تجزیه و تحلیل و موفقیت سواد داده می نامد.
وقتی کارمندان به داده ها دسترسی پیدا می نمایند، باید اختیار دیدن و کنترل آنها را داشته باشند و همچنین بتوانند نتایج را به صورت گروهی ارائه دهند، اما در عمل بسیاری از شرکت ها این اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد به این دلیل که Excel یک ابزار معروف است، به صورت پیش فرض از آن استفاده می نمایند، درصورتی که ذخیره داده ها در یک برنامه دسک تاپ محدود نماینده بوده و باعث بی نظمی می گردد. همچنین اطلاعات به روزرسانی نشده و کارمندان نتایج مغایری به دست می آورند.
بنابراین داشتن یک بستر مشترک برای مشاهده، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری داده ها مفید است. این موضوع باعث ارائه یک منبع واحد شده و تضمین می نماید که همه به جدیدترین داده ها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این هنگامی که داده ها در یک مرکز ذخیره و مدیریت گردد، اجرای سیاست های مربوط به امنیت و نظارت بسیار ساده تر انجام می گردد.
داشتن مهارت های قوی تحلیلی، آماری و مصورسازی داده ها از دیگر عناصر اصلی فرهنگ داده است. با مصورسازی داده ها، می توان داده های پیچیده را بسیار ساده و قابل فهم کرد تا افراد بتوانند با آنالیز آنها راهکار هایی برای سؤالات خود پیدا نمایند. این موضوع در حوزه آمارگیری کاربردهای بسیاری دارد.
به گفته شرکت Morrow، تمایل به یادگیری یکی دیگر از عناصر اصلی فرهنگ داده است. باید مشتاق باشیم که مرتکب خطا شده و از آنها عبور کنیم. عامل دیگر رهبری دیگران برای گسترش دانش و بینش است.
صنعت هوش تجاری (مجموعه ای از نظریات، روش ها، فرایندها و فناوری هایی که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می گردد) مدتی است که رونق گرفته است. بااین حال، پیشرفت بعدی که اتفاق می افتد اتوماسیون است. علیرغم اینکه روش های مرتبط با هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده ها به طور مداوم رایانه محور بوده اند، اما اتوماسیون روز به روز گسترش یافته و در حال افزایش است. با این کار، سؤال دیگری که مطرح می گردد این است که تحلیلگران داده در آینده چه نقشی خواهند داشت؟
این جایی است که سواد داده به میدان می آید. بسیاری از کارشناسان کاری به سطح اتوماسیون فعلی نداشته و معتقدند که مؤلفه انسانی نقش اساسی در فرآیند تجزیه و تحلیل دارد. بنابراین شاید به همین دلیل باشد که افراد همچنان کوشش خود را برای کسب مهارت و دانش بیشتر می نمایند. همچنین با نگاهی به آینده هوش تجاری می توان فهمید که همه شرکت ها و کسب و کارها باید سواد داده داشته باشند.
امروزه داده ها اهمیت بالایی در تصمیم گیری ها دارند. هرروزه حجم زیادی از داده ها در سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارهای تجاری و غیر تجاری، دانشگاه ها و سایر مجموعه ها در حال فراوری است. استخراج، تحلیل و مدیریت این داده ها می تواند به عنوان یک شتاب دهنده برای کسب و کارها عمل کند.
4112/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا