با بازار عظیم استانبول آشنا شوید، عکس

به گزارش اهدا بلاگ، در این مقاله کوشش می کنیم هر چیزی که بتواند به شما یاری کند تا سریعتر و راحت تر به بازار عظیم استانبول برسید را به شما بگوییم:

با بازار عظیم استانبول آشنا شوید، عکس

بازار عظیم استانبول کجاست

بازار عظیم استانبول یا Grand Bazaar یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود و نماینده بخشی از تاریخ و گذشته این کشور و از طرفی اقتصاد امروز ترکیه است. نام این بازار در زبان ترکی کاپالیچارشی می گردد که به معنای بازار سرپوشیده است.

بازار عظیم استانبول یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. این بازار 30.700 متر مربع مساحت، 60 راسته و 4000 مغازه دارد.

هسته مرکزی بازار عظیم استانبول در حوالی سال 1461 میلادی و در زمان سلطان محمد فاتح پایه گذاری شد و به تدریج و در طول سده ها گسترش یافت و تا سده هفدهم میلادی تقریبا به اندازه کنونی آن رسید. همچنین در آن امکانات و زیرساخت هایی برای زندگی روزمره کسانی که در آن کار می کردند و یا مشتریان و مراجعه کنندگان به بازار ساخته شد.

برای نمونه چندین حمام، مسجد، رستوران، کافه و غیره. در دوران مدرن ترکیه، به این امکانات اماکنی همچون اداره پلیس، مرکز آتش نشانی، درمانگاه و دیگر زیرساخت های مدرن هم افزوده شد.

بازار عظیم استانبول از جهاتی شباهت بسیاری به بازار عظیم تهران دارد و راسته های آن بین عموم مردم نه با اسامی رسمی بلکه با اسامی مشاغلی که در آن دایر هستند شناخته می شوند. مثل راسته کاسه سازها، چرم فروش ها و غیره.

موقعیت بازار عظیم استانبول

برای اینکه متوجه شویم چگونه به بازار عظیم استانبول برویم ضروری است جای تقریبی و محدوده قرار دریافت بازار عظیم استانبول را بدانیم. بازار عظیم استانبول در کنار دیوار (ارگ) تاریخی استانبول قرار گرفته است. به این منطقه استانبول، فتیح یا فاتح می گویند. بازار در محله ای به نام خودش (محله کاپالیچارشی) قرار گرفته است. این بازار در میان دو مسجد بیازیت (بایزید) و نوروسمانیه قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت و تعداد زیاد گردشگرانی که به این بازار می فرایند، امکانات حمل و نقل عمومی استانبول، می تواند شما را از میادین اصلی به این بازار برساند:

از میدان تکسیم: با خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید. سپس با خط تراموای T1 در ایستگاه بایزید- بازار عظیم (کاپالیچارشی) پیاده شوید.

از بلوار آتاترک: وارد بلوار اسکی آنکارا شوید و با خط 122H تا ایستگاه متروی لونت بروید. با خط متروی M2 تا ایستگاه وزنکیلر بروید. سپس تا بازار عظیم پیاده بروید.

ریزه کاری های خرید از بازار عظیم استانبول

چانه بزنید و از مذاکره بر سر قیمت کالا خجالت نکشید. شاید در فروشگاه های مدرن ترکیه قیمت ها مقطوع باشد و فروشنده ها نیز به مشتریان و رهگذران اصرار نکنند، اما در بازارهای سنتی ترکیه از جمله بازار عظیم استانبول باید بر سر قیمت چانه بزنید.

از اینکه کالایی را بدون رسیدن به نتیجه رها کنید و به مغازه بعدی بروید هم خجالت نکشید و به راحتی این کار را بکنید.

روزهای کاری بازار عظیم استانبول

بازار عظیم استانبول در همه روزهای سال به جز یکشنبه ها و اعیاد ملی و همگانی ترکیه (مثل عید فطر) دایر است. ساعت کاری این بازار از 9 صبح تا ساعت 7 شب است.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 687

به "با بازار عظیم استانبول آشنا شوید، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بازار عظیم استانبول آشنا شوید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید