باغچه تکانی برای بهار! ، قسمت اول

به گزارش اهدا بلاگ، بهار آهسته و پیوسته دارد از راه می رسد و همه دارند خود را برای کار مشقت بار خانه تکانی آماده می کنند! اما در بین خانه تکانی به فکر باغچه تان هم باشید. به شما قول می دهم باغچه تکانی از خانه تکانی سرگرم کننده تر باشد! خودتان می بینید.

باغچه تکانی برای بهار! ، قسمت اول

همه ما با اندکی گرم شدن هوا و نزدیک شدن بهار به فکر باغچه و گیاهان مان می افتیم و می خواهیم سریعا گیاهان نوی برای بهار بکاریم. اما بهتر است قبل از آن ابتدا باغچه را تمیز کنیم و سپس گیاهان نو را درون آن جای دهیم.

برای کار در باغچه ابتدا صبر کنید تا خاک آن کمی خشک شود به طوری که با گرفتن خاک در درون دست بتوانید آن را به صورت گلوله درآورید. این اندازه رطوبت برای آغاز کار مناسب است.

برای آغاز باغچه تکانی همین الان دست به کار شوید، نه وقتی گیاهان رشد نوشان را آغاز کرده اند!

1- باغچه تکانی باغچه گل ها

اولین کار آن است که هر گیاه یک ساله مرده ای را از خاک درآورید. این گیاه دوباره زنده نخواهد شد اما اگر خود گرده افشان باشد کار خود را کرده و دانه هایش را در خاک پراکنده است. اگر گیاهان چند ساله تان را در پاییز هرس نکرده اید با رسیدن بهار شکل نامرتبی به خود می گیرند. بسیاری از گیاهان یک ساله ترجیح می دهند در پاییز هرس نشوند تا بتوانند در فصل زمستان محافظ بیشتری داشته باشند، این گیاهان را باید در اوایل بهار هرس کرد.

2- گل ها و گیاهان چند ساله چوبی

بعضی گیاهان بوته ای که شاخسار چوبی دارند، نیاز دارند که در بهار به خوبی هرس شوند چرا که در این گیاهان گل ها تنها بر روی شاخه های نو تشکیل می شوند. این گیاهان در بهار هرس می شوند تا هم در زمستان محافط بیشتری داشته باشند و هم رشد نوشان در بهار ببیشتر تقویت شود و شاخه های گل دهنده بیشتری تولید کنند. پس الزامی است که نوع گیاه و زمان هرس آن را بدانید. برای هرس این گونه گیاهان بهتر است تا اجازه دهید سرما و یخ بندان شدید تمام شود و سپس دست به کار شوید. بیشتر این گیاهان به شما می گویند چه زمانی نیاز به هرس دارند. وقتی جوانه های گیاه آغاز به باز شدن کردند یعنی زمان هرس گیاه فرا رسیده.

3- گیاهان چند ساله همیشه سبز یا نیمه - همیشه سبز

بسته به منطقه زندگی تان، بعضی گیاهان چند ساله هرگز در فصل زمستان استراحت نمی کنند، اما این به آن معنی نیست که به هرس و مرتب شدن نیاز ندارند.

4- علف های زینتی (چمن های زینتی)

اگر علف های زینتی تان را در فصل زمستان هرس نکرده اید، قبل از رسیدن بهار می توانید این کار را انجام دهید. نیازی نیست منتظر رشد نو گیاه بمانید، آنها را از چند سانتی متر بالای سطح زمین ببرید. هر زمان که علف آماده رشد بود خودش دوباره رشد نو را آغاز می کند.

5- رز

نحوه رسیدگی به رزها با فرا رسیدن بهار، بسیار به آب و هوایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. رزهایی که در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنند و در زمستان به دوره استراحت نمی فرایند، بهتر است در این زمان هرس شوند و برگ ها و شاخه های آنها کمی کوتاه شود تا گیاه این هرس را به عنوان دوره استراحت در نظر بگیرد و برای رشد نو آماده شود.

رزهایی که در منطقه ها سردتر زندگی می کنند و در فصل زمستان به استراحت می فرایند را باید بلافاصله بعد از آنکه جوانه ها علائم رشد نو را نشان داند هرس کرد.

6- درخت و بوته ها

بیشتر گیاهانی که در بهار گل می دهند جوانه های گل شان را در فصل تابستان یا پاییز سال قبل داده اند، پس هرس آنها در فصل بهار یا اواخر زمستان به معنی از دست رفتن تعداد زیادی از گل های امسال است.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1314

به "باغچه تکانی برای بهار! ، قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغچه تکانی برای بهار! ، قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید