ایجاد کمیسیون حل اختلاف در شهرداری ها ممنوع است

به گزارش اهدا بلاگ، با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری شهرداری ها صلاحیت تشکیل کمیسیون حل اختلاف را ندارند.

ایجاد کمیسیون حل اختلاف در شهرداری ها ممنوع است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور از اداره کل حقوقی شهرداری تهران و درخواست ابطال دستورالعمل 299696/10 مورخ 1398/3/25 تحت عنوان کمیسیون حل اختلاف شهرداری تهران مبنی بر اینکه شهرداری با توجه به گستردگی فعالیت ها در حوزه های مختلف و انعقاد قرارداد و موافقت نامه های حقوقی با شهروندان و اختلافات حقوقی حادث شده میان واحد های شهرداری، دستورالعمل کمیسیون حل اختلاف شهرداری تهران را به واحد های خود ابلاغ کرده است، این موضوع در دستور کار هیات عمومی دیوان عدالت اداری نهاده شد.

در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و آنالیز و با توجه به اینکه اولا؛ مطابق اصل عدم صلاحیت در حقوق اداری، نهاد ها و مقامات عمومی صلاحیت بر وضع هیچ گونه مصوبه و یا انجام اقدامی نمی باشند مگر آنکه در قانون ذکر شده باشد، علیهذا با توجه به اینکه اختیار تصویب مقرره مورد شکایت در هیچ کدام از قوانین کشوری از جمله ماده 55 قانون شهرداری مصوب 1334 که به بیان وظایف شهرداری پرداخته به شهرداری ها واگذار نشده است، در صلاحیت واضع مقرره نیست.

ثانیا با عنایت به اینکه ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب 1355 که به منظور رسیدگی به اختلافات ناشی از معاملات موضوع آیین نامه مذکور، اقدام به تشکیل کمیسیون حل اختلاف کرده، لکن صلاحیت تشکیل کمیسیونی با این تکلیف و تدوین ضوابط برای آن را به شهرداری ها محول نکرده است بنابراین تصویب دستورالعمل مورد شکایت خارج از صلاحیت واضع آن بوده و قابل ابطال است

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1277

به "ایجاد کمیسیون حل اختلاف در شهرداری ها ممنوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد کمیسیون حل اختلاف در شهرداری ها ممنوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید