آشنایی با خواص و مضرات سرکه

به گزارش اهدا بلاگ، سرکه از جمله فرآورده های طبیعی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و بیشترین کاربرد را در تهیه انواع ترشیجات دارد. در این مطلب اندازه کالری سرکه و خواص و مضرات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آشنایی با خواص و مضرات سرکه
کالری سرکه چقدر است و کاربرد های آن چیست؟ این ماده غذایی برای چه کسانی مفید است؟ سرکه؛ این ماده غذایی ترش مزه برای درمان بیماری های مختلف و پیشگیری از آن ها استفاده می شود. سرکه مصارف خانگی هم دارد. برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح مختلف می توانید از این ماده غذایی استفاده کنید.

کالری سرکه چقدر است؟هر 100 گرم سرکه حاوی 21 کالری است.

ارزش غذایی سرکه
میزان 100 گرم
کالری 21
پروتئین 0 گرم
چربی کل 0 گرم
کربوهیدرات 0.93 گرم
فیبر 0 گرم
شکر 0.4 گرم
کلسیم 7 میلی گرم
آهن 0.2 میلی گرم
منیزیوم 5 میلی گرم
فسفر 8 میلی گرم
پتاسیم 73 میلی گرم
سدیم 5 میلی گرم
زینک 0.04 میلی گرم
مس 0.008 میلی گرم
سلنیوم 0.1 میلی گرم
تیامین 0 میلی گرم
نیاسین 0 میلی گرم
ویتامین C 0 میلی گرم

فواید و خواص سرکهسرکه یکی از مفیدترین مواد غذایی برای بدن است. اگر تا به امروز از مصرف سرکه اجتناب می کرده اید، با ما همراه باشید و با خواص بی شمار آن آشنا شوید. اطلاع داشتن از خواص سرکه شما را ترغیب می کند که آن را وارد برنامه غذایی تان کنید.

1. سرکه و لاغریسرکه دارای اسید استیک است. این ترکیب اشتهای کاذب را کاهش می دهد و برای پیشگیری از ریزه خواری مفید است. سرکه سیب مانع از هضم و جذب نشاسته در بدن می شود. همچنین مصرف سرکه منجر به افزایش متابولیسم خواهد شد. این ویژگی ها سبب شده که سرکه برای کاهش وزن یک ماده غذایی بی رقیب باشد. برای کاهش وزن می توانید یک قاشق سرکه را در یک فنجان آب ولرم حل کرده و هر روز قبل غذا نوش جان کنید.

2. پیشگیری و درمان دیابتدیابتی ها محدودیت های زیادی برای مصرف مواد غذایی دارند؛ زیرا بیشتر غذا ها حاوی قند هستند و قند خون بدن را افزایش می دهند. سرکه از جمله مواد غذایی مفید برای دیابت است. سرکه حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و قند خون را به حالت نرمال می رساند. دیابتی ها می توانند قبل از مصرف غذا های حاوی قند میزانی سرکه مصرف کنند تا قند خونشان افزایش پیدا نکند. این ماده غذایی برای پیشگیری از دیابت هم مفید است.

3. افزایش انرژیاگر کارتان زیاد است و انرژی تان را از دست داده اید، به شما پیشنهاد می کنیم میزانی سرکه مصرف کنید. سرکه دارای میزان قابل توجهی پتاسیم است. این ترکیب خستگی را برطرف کرده و انرژی را چند برابر می کند. برای ساختن یک نوشیدنی انرژی زا، کافی است 2 قاشق سرکه را با یک فنجان آب و میزانی عسل ترکیب کنید. این نوشیدنی را در طول روز مصرف کنید و با انرژی مضاعف کارهایتان را به خاتمه برسانید.

4. کاهش کلسترول بد خونافزایش کلسترول بد در بدن منجر به بیماری هایی مانند انسداد عروق شده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که سرکه می تواند میزان کلسترول را در بدن کاهش دهد. با توجه به این موضوع، تمام افراد باید مصرف سرکه را در برنامه غذایی خودشان داشته باشند.

5. سم زدایی و درمان بیماری های عفونیسرکه یک ضدعفونی کننده و سم زدای قوی است. این ماده غذایی ویروس ها و میکروب ها را به طور کامل از بین می برد. برای درمان بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی می توانید روی سرکه حساب کنید. سرکه برای تخلیه مخاط سینوس ها و درمان سینوزیت هم مؤثر است. این ماده غذایی یک سم زدای قوی است و تمام سموم را که در دستگاه گوارش و نواحی مختلف انباشته شده اند، از بدن خارج می کند.

6. پیشگیری از پیری زودرسبا افزایش سن چین و چروک های پوست افزایش پیدا می کند. برای این که همیشه جوان بمانید و پوستی شاداب داشته باشید، سرکه بخورید. سرکه سرشار از آنتی اکسیدان است و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

7. درمان شوره سراگر روش های زیادی را برای درمان شوره سرتان امتحان کرده اید و جواب نگرفته اید، سرکه را امتحان کنید. سرکه چربی سطح پوست را کاهش می دهد و PH پوست سر را به حالت نرمال می رساند. برای درمان شوره باید میزانی سرکه و آب را ترکیب کرده و مو ها و پوست سر را به آن آغشته کنید. پس از یک ساعت سرتان را بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید تا شوره سر به طور کامل برطرف شود.

8. درمان آکنه و حساسیت های پوستیبرای درمان جوش یا آکنه هم می توانید از سرکه کمک بگیرید. سرکه چربی های سطح پوست را برطرف می کند و آن را ضدعفونی می کند. سرکه یک لایه بردار قوی نیز هست. برای درمان جوش صورت باید چند بار در روز سرکه را با پنبه به صورتتان بزنید و سپس پوست را شستشو دهید. پس از چند هفته می توانید تأثیر معجزه آسای سرکه را در صاف و نرم شدن پوستتان ببینید.

برای درمان حساسیت های پوستی و برطرف کردن خارش و سوزش ناشی از گزیدگی حشرات هم سرکه مفید است. سرکه را روی پوست بمالید و اجازه دهید تا علائم حساسیت زا را از بین ببرد.

9. برطرف کردن بوی بدن، دهان و پا هااگر عرقتان بدبو است و دائم مجبور هستید خوشبو کننده استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم این بار سرکه را در نظر داشته باشید. میزان کمی سرکه زیر بغل ها بمالید و صبر کنید تا بوی بد بدن را از بین ببرد.

این ماده غذایی برای برطرف کردن بوی بد پا ها و دهان نیز مؤثر است. میزانی سرکه را با آب ترکیب کرده و قرقره کنید. این کار باکتری های بدبوی دهان را از بین می برد و دهانتان را خوشبو می کند.

برای از بین بردن بوی بد پا ها نیز باید میزانی سرکه را درون ظرفی ریخته و پا ها را چند دقیقه درون آن بگذارید. بعد از شستن پاها، دیگر بوی بدی از آن ها به مشام نخواهید رسید.

مضرات مصرف زیاد سرکهسرکه در کنار فواید بی شمارش دارای مضراتی هم هست که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم. این عوارض در صورت زیاده روی در مصرف سرکه بروز می کنند.

ضعف اعصاب

زخم معده

درد مفاصل و افزایش آرتروز

تاری دید

آسیب دیدن مینای دندان

سخن آخرسرکه یک قارچ کش و ضدعفونی کننده قدرتمند است. از سرکه می توانید برای درمان بیماری های پوستی و عفونی کمک بگیرید. میزان کالری سرکه کم است و برای کاهش وزن مفید خواهد بود. کسانی که رژیم غذایی دارند می توانند بدون نگرانی این ماده غذایی را مصرف کنند.

سرکه برای جوان ماندن و شادابی پوست و مو مفید است. این ماده غذایی انرژی زا است و خستگی را برطرف می کند. البته زیاده روی در مصرف سرکه منجر به بروز مسائل گوارشی، تاری دید و... می شود؛ بنابراین تعادل را در مصرف سرکه رعایت کنید تا بتوانید از خواص بی شمار آن بهره مند شوید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1050

به "آشنایی با خواص و مضرات سرکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات سرکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید