آخرین تلاش ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی

به گزارش اهدا بلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون آخرین تلاش ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

آخرین تلاش ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

قضیه چیست؟

پرونده بنای ثبتی زند نوابی، در سال 1388 همراه با 34 پرونده خانه تاریخی دیگر از تهران با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی کشور خارج شد. در طول 11 سال گذشته تعدادِ زیادی از این بناها تخریب شدند و تعدادِ دیگری از آن ها همچنان درگیرودار حفاظت یا تخریب با طرحهای مختلف آنالیز می شوند. خانه تاریخی ولی زند نوابی نیز از این قاعده مستثنی نبود و یک سال بعد و با حکم قطعی دیوان در سال 1389، حکم تخریب را گرفت و در همان زمان بخشی از خانه تخریب شد.

بخش دوم تخریبِ این خانه که سال 1385 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، با دومین حکم تخریب آن در سال 1397، حدود یک ماه قبل انجام شد؛ تخریبی یک روزه که با تلاشهای یکی از مدیران کل سابق میراث فرهنگی متوقف شد، اما بخش زیادی خانه از بین رفته بود.

اکنون و بعد از گذشت این دوره تلخ برای بنای تاریخی زند نوابی، شهرداری منطقه 11 و میراث فرهنگی در جلسه ای با مالک برای حفاظتِ خانه تلاشهایی نموده اند؛ تلاشهایی که با شروع تخریب بنا در دی سال 1389 نیز اجرا شده بودند. محمدابراهیم لاریجانی، مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان تهران در مکاتبه با شهرداری منطقه 6 تهران، اعلام نموده بود از تخریب بیشتر این بنا جلوگیری می نماید تا میراث فرهنگی زمان بیشتری برای گفت وگو با مالک داشته باشد؛ اقدامی که به نظر می رسد در آن موقع پاسخگو بود. هر چند در طول سالهای مختلف هر از گاهی حرفهایی از تخریب آجر به آجر خانه مطرح می شد، درست مانند همین چند ماه قبل، یعنی بهمن سال گذشته که کامیون حمل آجر شبها نخاله های قسمتهای تخریب شده خانه را بیرون می برد و آجرها یکی پس از دیگری کم می شد.

هنوز توافقی با مالک بدست نیاورده ایم

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره جلسه برگزار گردیده با مالک بنا در حدود یک هفته قبل می گوید: در جلسه ای که هفته گذشته با حضور شهرداری و مالک بنای تاریخی زند نوابی برگزار گردید، توافقی بدست نیامد و به نظر می رسد وی میخواهد از ملک خود بهره های دیگری ببرد.

او با بیان اینکه اطلاعات بیشتر درباره این بنای تاریخی را باید از شهرداری منطقه پیگیری کرد، ادامه می دهد: گویا قرار است جلساتِ دیگری نیز برگزار گردد تا شاید بتوانیم با مالک بنا به توافق برسیم، چون شهرداری منطقه این هماهنگی ها را انجام می دهد، اگر از میراث فرهنگی برای حضور در جلسات دعوت نمایند، ما شرکت می کنیم.

وی با اشاره به رای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج از ثبت این بنای تاریخی، می افزاید: با ابلاغ آن رای به میراث فرهنگی، به نوعی ابطال نظر میراث و ماهیت میراث فرهنگی در این بنا صادر شده و به همین دلیل میراث فرهنگی نمی تواند اقدامی علیه رای دیوان عدالت اداری انجام دهد. ادیب زاده اضافه می نماید: ما به عنوان نماینده میراث فرهنگی در صورتیکه برای حضور در جلسه دعوت شویم، می توانیم حاضر شده و امیدوار باشیم تا مالک راضی به حفظ باقی مانده های این عمارت گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 579

به "آخرین تلاش ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تلاش ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید