آثار آلودگی هوا بر روی حیوانات

به گزارش اهدا بلاگ، این یک نوشته مختصر در مورد اثرات آلودگی هوا بر روی حیوانات بوده و قصد دارد توضیح دهد که چگونه آلودگی هوا، گونه های مختلف موجود در این سیاره را تهدید می کند. ادامه مطلب را مطالعه فرمایید . . . .

آثار آلودگی هوا بر روی حیوانات

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

این یک نوشته مختصر در مورد اثرات آلودگی هوا بر روی حیوانات بوده و قصد دارد توضیح دهد که چگونه آلودگی هوا، گونه های مختلف موجود در این سیاره را تهدید می کند. ادامه مطلب را مطالعه فرمایید . . . .

هوا یکی از اجزای تشکیل دهنده اساسی در به وجود آمدن حیات و زندگی بر روی زمین است، و هنگامی که هوا آلوده می شود، همواره موجب یک سری از عوارض جانبی در همه اشکال زندگی که به آن وابسته اند، می شود. وقتی که می گوییم همه اشکال زندگی، شامل انسان و هم چنین گیاهان و حیوانات این سیاره می شود. مشابه با مورد انسان، اثرات آلودگی هوا بر گیاهان و حیوانات هم بسیار شدید است. در گیاهان، آلاینده های هوا با بستن روزنه های برگ، همان منافذ موجود در ریز برگ که از طریق آن گیاهان دی اکسید کربن جذب می کنند، از فرایند پیش رفت فتو سنتز جلو گیری می کنند. از سوی دیگر در مورد حیوانات، اثرات تا حدی شبیه به اثرات آن در انسان است.

بررسی اجمالی آلودگی هوا

گازهای مضر و ذرات معلق موجود در جو زمین که با آلوده کردن هوای مورد نیاز موجودات مختلف ساکن این سیاره، پیش رفت زندگی آن ها را مختل می کنند، به نام آلودگی هوا نامیده می شوند. علل طبیعی مانند فوران های آتش فشانی، آتش سوزی، و غیره، و هم چنین عوامل انسانی از جمله تولید گازهای گل خانه ای از طریق خود روها، گازهای صنعتی، و غیره، در طول چند دهه گذشته در آلودگی هوا نقش داشته اند. آلودگی ناشی از انسان خیلی شدیدتر و متداول تر در مقایسه با همتای طبیعی آن است. آلاینده های شناخته شده ای که موجب آلودگی هوا می شوند شامل دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و غیره، هستند که همه آنها برای انسان و حیوانات به طور یک سان مضر شناخته شده اند.

عوارض جانبی بر روی حیوانات

همراه با انسان ها، حیوانات اعم از میکروب های کوچک تا پستان داران بزرگ، وابسته به اکسیژنی هستند که از هوا به دست می آید. هنگامی که هوا آلوده است، همراه با تنفس اکسیژن، چند گاز مضر دیگر هم استنشاق می شود. این گازهای مضر به همان شیوه ای که بر انسان تأثیر می گذارند، بر حیوانات هم اثر می کنند. کار شناسان هم چنین نشان داده اند، ذراتی که حیوانات در طی یک دوره طولانی استنشاق می کنند، می تواند در بافتهای آنها انباشته شده و در دراز مدت به اندام ها آسیب برساند. به غیر از استنشاق آلاینده های مضر به طور مستقیم، حیوانات هم چنین ممکن است از طریق مواد غذایی که مصرف می کنند و یا با جذب از طریق پوست خود، با این آلودگی ها روبرو شوند. از همه مهمتر، حیوانات بیشتر به سبب این که مجهز به محافظت از خود همانند ما نیستند، نسبت به ما انسان ها آسیب پذیرتر هستند.

باران اسیدی

از آن جایی که اثرات تنفس گازهای مضر و ذرات معلق بر روی حیوانات، مشابه اثرات آن بر روی انسان ها است، حیوانات هم به طور غیر مستقیم در معرض این گازهای مضر می باشند. باران اسیدی، که باز هم به آلودگی هوا نسبت داده شده است، یکی از تهدیدات عمده برای حیوانات است. هنگامی که آلاینده هایی مانند دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در جو منتشر شوند، این گازها در هوا به سمت بالا صعود می کنند و در تماس با ابرهای باران زا قرار می گیرند. هنگامی که این ابرها آغاز به باریدن کنند، قطرات آب با مواد شیمیایی که در فضا معلق هستند واکنش نشان می دهند و در نتیجه باران اسیدی ایجاد می شود. آب باران اسیدی، با PH برابر 5ر5، باعث تغییر در خواص شیمیایی برکه ها و رودخانه ها شده و منجر به تخریب زیستگاه موجوداتی که در این آب ها زندگی می کنند، می شود. به طور مشابه، باران اسیدی پوشش گیاهی و آب این سیاره را هم آلوده می کند، و این به ضرر حیواناتی است که از آب آلوده و غذای آلوده این سیاره تغذیه می کنند. هیچ عاملی به مقدار تخریب زیست بوم های آب شیرین از طریق باران اسیدی، باعث قحطی و کم یابی نیست. در واقع، چندین دریاچه تقریباً مرده در آمریکای شمالی، به نام یک نتیجه از افزایش باران اسیدی و مه اسیدی، که منجر به اسیدی شدن دریاچه ها می شوند است.

تخریب لایه ازن و گرمایش جهانی

هنگامی که گازهای گل خانه ای مانند دی اکسید کربن در اتمسفر آزاد می شوند، لایه ازن را که مانعی برای اشعه زیان بار ماوراء بنفش خورشید است، تخلیه می کنند، به طوری که لایه ازن از بین رفته و خالی می شود، و لذا اشعه های مضری که وارد جو زمین می شوند به گیاهان و حیوانات این سیاره آسیب می زنند. کار شناسان بر این باورند که اشعه زیان بار ماوراء بنفش می تواند در حیوانات هم باعث مسائل پوستی مانند سرطان بشود. هنگامی که ازن تروپوسفری با یک گاز گل خانه ای برخورد می کند، تمایل به ایجاد آسیب های بافتی و عفونت های تنفسی در حیوانات دارد. از قلم نیاندازید که، گرم شدن کره زمین، که یکی از عوامل زمینه ای برای از دست دادن زیستگاه گونه های متعدد است، را هم می توان به انتشار بی وقفه آلاینده هایی مانند دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در جو زمین نسبت داد.

با این سرعتی که هوا در حال آلوده شدن است، این حیوانات حتی شانسی برای انطباق با تغییرات محیط ندارند. در دراز مدت، این عوارض انقراض گونه ها را یکی پس از دیگری آغاز خواهد کرد. و این به نوبه خود، به مسائل ما هم اضافه خواهد کرد، چراکه ما همراه با تمام این جانوران هستیم و شبکه های پیچیده زیست محیطی را تشکیل می دهیم که در آن همه گونه ها به یک دیگر وابسته هستند.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1021

به "آثار آلودگی هوا بر روی حیوانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار آلودگی هوا بر روی حیوانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید