چرا نباید از گوشی تلفن همراه برای تست سرعت اینترنت استفاده کنیم؟

به گزارش اهدا بلاگ، تقریبا این روزها همه ما از گوشی تلفن همراه برای انجام هر کاری استفاده می کنیم. از جمله برای تست سرعت اینترنت خانگی از اسمارت فون یاری می گیریم. در این مقاله می خواهیم بگوییم چرا نباید از گوشی برای تست سرعت اینترنت استفاده کرد و در عوض باید چه کاری انجام دهیم.

چرا نباید از گوشی تلفن همراه برای تست سرعت اینترنت استفاده کنیم؟

چرا گوشی تلفن همراه نتایج درستی نشان نمی دهد؟

شاید این سوال را بارها خودتان از دیگران پرسیده باشید یا اینکه دوستان و همسایگان از شما بپرسند که چرا وقتی تست سرعت اینترنت می گیریم؛ خیلی کندتر از آن چیزی است که به ازای آن پول پرداخت کردیم؟

یک علت آن می تواند نتایج اشتباهی باشد که با استفاده از تست سرعت اینترنت گوشی گرفته شده است. احتمال بالایی وجود دارد که تست سرعت اینترنت شما با گوشی، سرعت واقعی اتصال اینترنت شما را نشان دهد و دچار اشتباه در محاسبه سرعت سرویس اینترنت خود شوید. کاربران حرفه ای معمولا از گوشی برای تست سرعت اینترنت استفاده نمی نمایند و سراغ ابزارهای دیگری مانند تست سرعت اینترنت با کابل شبکه روی لپ تاپ و پی سی می فرایند.

تست سرعت اینترنت چگونه کار می نماید؟

نکته بسیار مهمی که باید در تست سرعت اینترنت بدانیم؛ نقش دستگاهی است که به سرور تست اینترنت وصل می گردد. بسیاری از افراد توجه ای به دستگاه تست سرعت اینترنت ندارند و تصور می نمایند به طور مستقیم دارند سرویس اینترنت خود را تست می گیرند.

شما وقتی در حال تست سرعت اینترنت هستید؛ دارید سرعت دستگاهی که تست روی آن اجرا شده است را به سرور تست اینترنت وصل می کنید؛ بنابراین پهنای باند و فناوری و سرعت دستگاه شما اهمیت زیادی دارد!

چرا گوشی تلفن همراه دستگاه خوبی برای تست سرعت اینترنت نیست؟

وقتی با گوشی خود می خواهید تست سرعت اینترنت بگیرید؛ در واقع شما دارید تست سرعت وای فای گوشی را می گیرید نه تست سرعت اینترنت!

بسته های داده تست، ابتدا باید به وسیله وای فای برای مودم یا روتر ارسال شوند و بعد مودم یا روتر این بسته ها را برای سرور تست سرعت اینترنت ارسال می نمایند. بنابراین، وای فای شما می تواند یک گلوگاه کاهش سرعت اینترنت باشد. اگر گوشی تلفن همراه قدیمی دارید که فقط از فرکانس وای فای 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید و پهنای باند بیشتر از 20 مگاهرتز را پشتیبانی نکرده و در نتیجه سرعت وای فای شما محدود به چند مگابیت می گردد؛ سرعت اتصال اینترنت شما هرچقدر هم که زیاد باشد؛ روی گوشی نتایج تست سرعت اینترنت پایین است.

به طور کلی، سرعت اینترنت در مودم و روتر بسیار بیشتر از سرعت اینترنت در گوشی تلفن همراه و دستگاه های مشابهی مانند تبلت یا لپ تاپ (با اتصال وای فای) است. به همین علت است که وقتی با کابل شبکه متصل به لپ تاپ یا کامپیوتر پی سی، تست سرعت اینترنت می گیرید؛ بیشتر از تست سرعت وای فای است.

یک مثال بسیار ساده برای این علت وجود دارد. من اینترنت VDSL شاتل با سرعت حدود 70 مگابیت دارم. اگر با گوشی تلفن همراه و فرکانس وای فای 2.4 گیگاهرتز تست بگیرم؛ سرعت اینترنت حدود 34 الی 35 مگابیت نشان داده می گردد:

ولی اگر با فرکانس وای فای 5 گیگاهرتز تست بگیرم که پهنای باند بیشتری پشتیبانی می نماید و قادر به انتقال سرعت بالاتر از 100 مگابیت است؛ نتایج تست سرعت اینترنت VDSL شاتل حدود 70 مگابیت می گردد:

همان طور که مشاهده می کنید؛ تفاوت نتایج تست سرعت اینترنت در دو فرکانس رادیویی بسیار فرق دارد و سرعت در باند رادیویی 5 گیگاهرتز به دو برابر فرکانس 2.4 گیگاهرتز می رسد.

همین نتایج در اینترنت ADSL نیز می توانند تکرار شوند. وقتی شما با گوشی تلفن همراه و فرکانس 2.4 گیگاهرتز از ADSL تست می گیرید؛ احتمالا کمتر از چیزی است که در واقعیت وجود دارد.

مقایسه تست سرعت اینترنت وای فای و اترنت

حالا بیایید به مقایسه تست سرعت اینترنت وای فای و اترنت بپردازیم تا باز نشان بدهیم چرا گوشی ها می توانند نتایج غلطی در تست سرعت اینترنت بدهند.

اگر اینترنت فیبرنوری یا گیگابیتی داشته باشید؛ مشکل نتایچ غیرواقعی گوشی بزرگ تر می گردد؛ چون پهنای باند و سرعت اینترنت شما بسیار بیشتر از سرعت اینترنت وای فای می گردد.

در زیر، یک تست سرعت اینترنت AT&T با گوشی موبایل را مشاهده می کنید. همان طور که می بینید؛ این تست با ابزار سایت Speedtest معروف و روی گوشی آیفون 13 گرفته شده است و از وای فای 5 یا 802.11ac و اینترنت فیبر گیگابیتی AT&T تست گرفته شده است:

مطمئنا سرعت 237 مگابیت برای وای فای بد نیست و به شما اجازه می دهد با چنین اینترنتی، هرکاری بکنید ولی آیا واقعا سرعت اینترنت اتصال مورد نظر ما همین قدر است؟

تست سرعت اینترنت را دوباره تکرار کردیم ولی این بار از روتر وای فای 6 روی گوشی آیفون 13 استفاده می کنیم:

می بینید که سرعت اینترنت بیش از دو برابر افزایش یافت و به 638 مگابیت رسید. این باورکردنی نیست ولی هنوز سرعت اینترنت واقعی را به دست نیاوردیم.

برای تست سوم، روتر را به یک کامپیوتر شخصی رومیزی به وسیله کابل شبکه و درگاه گیگابیتی استفاده می کنیم:

با کابل شبکه، سرعت دانلود اینترنت به 945 مگابیت رسید و سرعت آپلود حدود 917 مگابیت است. یعنی نسبت به وای فای 6 باز هم سرعت اینترنت 1.5 برابر بیشتر شده است. حالا، این سرعت اینترنت دقیقا نزدیک به چیزی است که از یک اتصال اینترنت گیگابیتی 1000 مگابیتی انتظار دارید. همواره تست سرعت اینترنت با کابل شبکه و اترنت، نتایج واقعی تر و پایدارتری می دهد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1268

به "چرا نباید از گوشی تلفن همراه برای تست سرعت اینترنت استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید از گوشی تلفن همراه برای تست سرعت اینترنت استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید