مرکب در مقابل جوهر؛ کدام برای چاپ مناسب است ؟

به گزارش اهدا بلاگ، مرکب رنگ در مقایسه با جوهر رنگدانه

بعضی از چاپگرهای جوهر افشان از مرکب رنگی Dye استفاده می نمایند، بعضی از پیگمنت استفاده می نمایند و بعضی دیگر هر دو گزینه را دارند، مانند چاپگرهای برچسب معروف LX910e و LX500e. با استفاده از چاپگر برچسب با هر دو گزینه، این فرصت را دارید که بین مرکب رنگی Dye و پیگمنت یکی را انتخاب کنید.

مرکب در مقابل جوهر؛ کدام برای چاپ مناسب است ؟

بیشتر بخوانید : پیگمنت چیست ؟ + کاربرد پیگمنت ها و رزین ها و وارنیش ها در چاپ

کدام نوع جوهر برای چاپ مناسب است؟

مرکب رنگی Dye از مواد رنگی استفاده می نماید که در یک مایع حل شده اند، در حالی که پیگمنت از ذرات کوچک رنگی استفاده می نماید که در یک سوسپانسیون نگهداری می شوند. مرکب رنگی Dye در محلول را می توان به صورت شکر که در آب حل می گردد و پیگمنت ها به اسم ماسه مخلوط در آب مشاهده کرد.

مرکب های رنگی Dye می توانند فضای رنگی وسیع تری را برای چاپ های پر جنب و جوش تر فراهم نمایند، اما در صورت تماس با آب از بین می فرایند. مگر اینکه بر روی برچسب مخصوص روکش شده چاپ شده باشد. چاپ تا زمانی که برچسب روی چیزی ساییده نگردد، ضد آب است.

کیفیت چاپ اولیه بین مرکب رنگی Dye و پیگمنت تقریباً یکسان است. شادابی و فراوری رنگ بسیار شبیه به هم هستند. گفتن تفاوت بین مرکب رنگی Dye و پیگمنت را هنگامی که کیفیت را در کنار هم مقایسه می کنید، سخت است.

همه جوهرها، چه مرکب رنگی Dye و چه پیگمنت، به مرور آغاز به محو شدن می نمایند. به طور کلی، مرکب رنگی Dye برای مصارف داخلی، برای محصولاتی که در کمتر از یک سال مصرف می شوند توصیه می گردد. اگر روزانه در معرض نور مستقیم خورشید یا نورهای روشن داخلی قرار بگیرید، مرکب های رنگی Dye ممکن است به سرعت محو شوند.

پیگمنت دارای مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش است و بنابراین زمانی انتخاب می گردد که چندین سال استفاده داخلی یا حدبیشتر دو سال عمر در فضای باز با کمی محو شدن احتیاج باشد.

بیشتر بخوانید : برترین چاپ لیبل کجا انجام می گردد؟

مزایای مرکب رنگی Dye چیست؟

مرکب های رنگی Dye می توانند رنگ های ملایم تری ارائه دهند که از مرکب پیگمنت روشن تر و درخشان تر به نظر می رسند. ممکن است هنگام تماس با آب از بین بفرایند مگر اینکه بر روی مواد مخصوص برچسب روکش شده، چاپ شده باشد. تا زمانی که برچسب روی هیچ چیز مزاحمی ساییده نگردد، چاپ در برابر آب مقاوم است. به طور کلی وقتی نوبت به کیفیت می رسد، مرکب رنگی Dye حرف اول را می زند.

بیشتر بخوانید : معرفی 10 فراورینماینده برتر مرکب چاپ ایران

مزایای جوهر رنگدانه چیست؟

رنگ های پیگمنت نسبت به مرکب رنگ روشن تر و در برابر آب مقاوم تر هستند. در حالی که رنگ مشکی واقعی تری نسبت به مرکب رنگی Dye فراوری می نمایند. به ویژه هنگامی که برچسب ماه ها در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد، پیگمنت رنگ، کیفیت و سرزندگی خود را بهتر از مرکب رنگی Dye حفظ می نماید. در صحبت از مقاومت در برابر آب و ماندگاری طولانی به علاوه قوام رنگ، برنده پیگمنت است.

بیشتر بخوانید : برترین کارگاه چاپ سیلک ایران کجاست؟

کدام جوهر را انتخاب کنیم؟

بیشتر مشتریان چاپگرهای برچسب رنگی DTM Print را انتخاب کردند، به علت برچسب رنگی برجسته ای که با مرکب رنگی Dye دریافت می نمایند، و محدودیت های کوچک در خصوص مقاومت در برابر آب و محو شدن را در نظر می گیرند.

در بیشتر کاربردهای صنعتی، که احتیاج به برچسب های ماندگار برای داشتن برچسب های خوب است، استفاده از پیگمنت ترجیح داده می گردد.

چاپگرهای برچسب مانند LX500e یا LX910e Primera با هر دو مرکب رنگی Dye یا پیگمنت کار می نمایند. با استفاده از همان دستگاه و به سادگی کارتریج جوهر همه کاره را تغییر می دهند.

بیشتر بخوانید : چاپ بدون آب چیست و مرکب های آن چه ویژگی هایی دارند؟

آیا روی برچسب تاثیر می گذارد؟

مواد برچسب دار معتبر DTM طوری طراحی شده اند که برترین نتایج را با مرکب رنگی Dye یا پیگمنت به دست آورند.

بیشتر بخوانید : برترین مرکب برای چاپ و بسته بندی کدام است ؟

نگهداری جوهر چگونه باید باشد؟

اگر در حال تغییر رنگ پیگمنت هستید، ممکن است بخواهید مرکب رنگی Dye را که خشک نشده ذخیره کنید. برترین راه برای جلوگیری از خشک شدن سر چاپ این است که آن را در یک ظرف پلاستیکی معمول آشپزخانه محکم ببندید.

توجه: اگر به پیگمنت تغییر رنگ داده اید، باید از سر چاپ تازه بهره ببرید. شما نمی توانید جوهرها را در یک سر چاپ مخلوط کنید. زیرا این امر باعث واکنش های شیمیایی، کاهش کیفیت چاپ، کاهش آب و مقاومت در برابر خط و خش و احتمالی نازل های چاپ می گردد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 974

به "مرکب در مقابل جوهر؛ کدام برای چاپ مناسب است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکب در مقابل جوهر؛ کدام برای چاپ مناسب است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید