شروط ترکیه برای بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل چیست؟

به گزارش اهدا بلاگ، ترکیه برای بر عهده گرفتن فرودگاه کابل افغانستان شروطی را معین کرده است.

شروط ترکیه برای بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل چیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طی هفته های اخیر و با تسریع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که تا سپتامبر تکمیل خواهد شد، موضوع تامین امنیت فرودگاه کابل از سوی ترکیه تبدیل به یکی از موضوعات مهم افغانستان شده است.

ترکیه اعلام کرده که با 500 نیرویی که در افغانستان دارد این کار را انجام خواهد داد و نیروی جدیدی به افغانستان اعزام نمی کند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به استان دیاربکر با اشاره به این موضوع گفت: مذاکرات خود را با بایدن انجام داده و تصمیم خود را گرفته ایم.

بر این اساس ترکیه در تامین امنیت فرودگاه نقش آفرین خواهد بود.

بر اساس گزارشی که رسانه های ترکیه منتشر کرده اند، ترکیه پس از رایزنی در سطوح مختلف سیاسی و نظامی با مقامات آمریکایی چند شرط را برای طرف آمریکایی و اروپایی گذاشته است.

در این خصوص، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه ترکیه 6 سال است در موضوع امنیت فرودگاه کابل نقش آفرینی می کند گفته بود: همانطور که اردوغان در نشست ناتو گفت ما بعضی شروط و موضوعات داریم. اگر شرایطمان تامین شود می توانیم ماموریت خود را ادامه دهیم. در این چارچوب، تماسهایمان با کشورهای مختلف دنبال می شود.

بر این اساس، ترکیه از طرف آمریکایی خواسته است که در این ماموریت، پاکستان هم حضور داشته باشد. همچنین از ناتو خواسته شده که با وجود خروج از افغانستان، حمایت لجستیک و تسلیحاتی از ترکیه در افغانستان را بر عهده داشته باشند.

استفاده از زیرساختهای فرودگاه بین المللی کابل از سوی ترکیه هم یکی دیگر از شروط این کشور ذکر شده است.

سالانه مبلغی بین 80 تا 120 میلیون دلار برای تامین امنیت فرودگاه کابل هزینه می شود که ترکیه خواهان دریافت این مبلغ در ازای حفاظت از فرودگاه شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 952

به "شروط ترکیه برای بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط ترکیه برای بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید