راه درمان نفخ شکم چیست؟

به گزارش اهدا بلاگ، به تجمع گاز در دستگاه گوارش نفخ گفته می گردد. نفخ با باد کردن شکم، احساس پری و فشار در شکم تعیین می گردد. این بیماری مسئله ای شایع است که هر فرد از نوزادی تا پیری ممکن است با آن روبرو گردد.

راه درمان نفخ شکم چیست؟

در این مطلب ابتدا سریع ترین روش ها برای درمان نفخ شکم را بیان می کنیم و در ادامه دلیل ایجاد آن را آنالیز می کنیم تا با رعایت این موارد مشکل خود را به حداقل برسانید؛ بنابراین اگر با مشکل نفخ شکم روبرو هستید، جای درستی را برای به دست آوردن راه حل رهایی از این مشکل انتخاب نموده اید.

روش خانگی یا مراجعه به پزشک، کدام یک برای نفخ شکم مناسب تر است؟

روش خانگی یکی از مرسوم ترین روش ها برای بهبود نفخ معده و کاهش درد آن است. توجه داشته باشید که این درمان ها برای دردهای جزی یا موردی کاربرد دارند. اگر سیستم گوارشی شما نفخ ساز است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ بعلاوه پیشنهاد می کنیم در مرحله اول برای رهایی از نفخ، از داروهای استانداردی که یک شرکت پخش دارو معتبر در اختیار مراکز درمانی قرار می دهد، بهره ببرید. در ادامه این روش ها را به صورت جداگانه شرح می دهیم تا با توجه به نیازتان از آن ها بهره ببرید.

درمان خانگی نفخ شکم، سریع و کارآمد

استفاده از دمنوش به عنوان مؤثرترین روش درمان خانگی نفخ شکم به شمار میرود. این روش به بهبود و تسکین دردهای موردی ناشی از نفخ یاری می نماید. استفاده از دمنوش نعناع، چای زنجبیل و دمنوش رازیانه چند نمونه از این روش ها به حساب می آیند؛ با این حال پیشنهاد می کنیم پیش از استفاده از این راه کارها حتما به پزشک مراجعه کنید و از داروی گوارشی که دکتر به تجویز می نماید، بهره ببرید.

هضم آسان غذا با دمنوش لیمو و نعناع

چای لیمو - نعناع یکی از برترین نوشیدنی ها برای هضم آسان غذا به شمار می رود. این دمنوش برای دردهای شکمی، یبوست و سایر بیماری های گوارشی مناسب است. استفاده از چای لیمو - نعناع در برطرف گاز و کاهش نفخ معده نیز کارایی زیادی دارد. هضم درست غذا، از دیگر اثرات این دمنوش به شمار میرود و به صورت جزئی برای تناسب اندام نیز مؤثر است.

برای خرید قرص سینوریپا طبق تجویز پزشک متخصص خود، به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید.

دمنوش نعناع کوهی، برترین گزینه برای تسکین بیماری های گوارشی

نعناع با طبع سرد و مرطوب گزینه ای مناسب برای تسکین بیماری های گوارشی به شمار میرود. دمنوش نعناع باعث مهار شدن سلول های ایمنی در معده می شوند. این سلول ها گاهی اوقات فراوری گاز می نمایند و نفخ معده را به وجود می آورند. اگر امکان استفاده از چای نعناع را ندارید، عرق نعناع را جایگزین آن کنید؛ بعلاوه با ماساژ دادن روغن نعناع روی معده می توانید به بهبود نفخ شکم یاری کنید.

برطرف التهابات و نفخ معده با مصرف چای زنجبیل

از دوران قدیم برای درمان درد معده از چای زنجبیل استفاده می شد. استفاده از چای زنجبیل سرعت هضم غذا را بالا می برد و مانع از التهاب و نفخ شکم می گردد؛ در نتیجه ناراحتی های گوارشی مانند نفخ را از بین می برد. برای دلنشین کردن طعم تند چای زنجبیل از عسل بهره ببرید.

دمنوش رازیانه، درمان اختلالات گوارشی

در طب سنتی از رازیانه برای درمان اختلالات گوارشی، دردهای شکمی، التهابات و گاز معده استفاده می گردد. برای تهیه این چای از دانه های رازیانه و کمی شیرین بیان بهره ببرید. چای رازیانه با ملین کردن معده، باعث از بین رفتن یبوست نیز می گردد.

مراجعه به پزشک و استفاده از داروی های مناسب برای برطرف نفخ شکم

به طور حتم مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای گوارشی، مطمئن ترین و سریع ترین راه درمان نفخ شکم است. چراکه گاهی اوقات ممکن است نفخ معده علامتی از بیماری دیگر باشد؛ بنابراین با داشتن علائم زیر به همراه نفخ شکم، حتما به پزشک مراجعه نموده و از درمان خانگی پرهیز کنید.

  • مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه
  • شکم درد شدید
  • اسهال و تهوع

این موارد ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسند، اما اگر به آن ها بی توجهی کنید، ممکن است دچار آسیب های جبران ناپذیری شوید.

استفاده از پروبیوتیک ها برای برطرف گاز معده

مصرف مکمل ها و داروهای حاوی پروبیوتیک به هضم بهتر غذا و کاهش نفخ شکم یاری می نمایند. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید موجود در سیستم گوارش بدن هستند. از دیگر ویژگی های این باکتری ها می توان به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره نمود.

دلیل ایجاد نفخ شکم چیست؟

همواره گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است؛ نفخ شکم نیز از این قاعده مستثنی نیست. یعنی پیش از آن که با این مشکل روبه رو شوید، دلایل بروز آن را شناسایی کنید تا با رعایت نکات گفته شده از بروز نفخ جلوگیری کنید. بلعیدن هوا زمان غذا خوردن، درست نجویدن غذا و خوردن نوشیدنی های گازدار از شایع ترین دلایل بروز نفخ معده به حساب می آیند. استرس، اضطراب و سایر فشارهای عصبی نیز بر تشدید و شکل گیری نفخ شکم یاری می نمایند.

تجویز دارو به وسیله پزشک، راه حلی برای درمان نفخ شکم

در این مطلب به طور کامل نفخ شکم، عوامل به وجود آورنده و راه کارهای درمان آن را شرح دادیم. استفاده از این روش ها به بهبود نفخ شکم یاری می نماید. توجه داشته باشید که مشابه هر درمان دیگری ممکن است هر کدام از این روش ها عوارضی نیز به همراه داشته باشد؛ بنابراین حتما قبل از استفاده از آن ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1358

به "راه درمان نفخ شکم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه درمان نفخ شکم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید