خبرنگاران میزان تولیدات باغی کردستان 160 هزار تن افزایش یافت

به گزارش اهدا بلاگ، سنندج - خبرنگاران - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان فراوری محصولات باغی این استان از ابتدای امسال تا به امروز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 160 هزار تُن افزایش یافته است.

خبرنگاران میزان تولیدات باغی کردستان 160 هزار تن افزایش یافت

جهت دریافت خدمات طرح باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمد فرید سپری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه متوازن سطح باغات این استان در طول هفت سال فعال دولت، سطح باغات حدود 52 درصد افزایش یافته که در نتیجه آن میزان فراوریات باغی نیز از 240 هزار تُن سال 1392 به 400 هزار تُن در امسال رسیده است.

وی افزود: تخصیص مناسب آب برای افزایش بهره وری کشاورزی از حدود پنج میلیارد متر مکعب آب قابل ذخیره شده در پشت سدهای استان مطالبه شده و وزارت نیرو در نهایت با پیگیری های زیاد مسوولان استان سال گذسته با تخصیص آب مورد احتیاج برای تبدیل 96 هزار هکتار زمین دیم به آبی موافقت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با تبدیل این میزان اراضی دیم به آبی و با احتساب 122 هزار هکتار اراضی آبی موجود در استان کردستان، میزان این زمین ها به 218 هزار هکتار شامل 18 درصد از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود استان رسید.

وی با بیان اینکه باغات نیز از اجرای این طرح ها سهم بسزایی داشته ولی سعی می گردد با همکاری کشاورزان در بعضی از این اراضی باغات جدید مالی و تجاری ایجاد گردد، اضافه نمود: پیش بینی می گردد میزان برداشت محصولات باغی استان پس از ثمر دهی درختان باغات تازه تاسیس، به صورت میانگین 12 درصد دیگر نیز افزایش یابد.

سپری تاکید نمود: این میزان شامل فراوری 55 هزار تُن انواع محصولات باغی در باغ های جدید است که پیش بینی می گردد پس از بهره وری کامل باغ های ایجاد شده میزان فراوری سالانه محصولات باغی کردستان از 400 هزار تُن فعلی به 455 هزار تُن برسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن یک باغ به ثمر دهی کامل در صورت مدیریت صحیح از سوی کشاورزان حدود چهار سال است، گفت: با توجه به تمهیدات انجام گرفته از جمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی شده، پیش بینی می گردد در هر هکتار از باغات دیم 6 تُن و در باغات آبی نیز 10 تُن محصول برداشت گردد.

در ابتدای سال 1392 حدود 32 هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه های حمایتی این سطح به 47 هزار و 641 هکتار رسیده است.

حدود 80 هزار بهره بردار باغات کردستان سالانه در کردستان 400 هزار تن محصول باغی فراوری می گردد که باغات دیم سهم 71 هزار تنی از این میزان دارند.

علاوه بر توسعه باغات توسعه اراضی آبی استان کردستان از 120 هزار هکتار به 350 هزار هکتار نیز از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است تا میانگین اراضی آبی را از 10 درصد یک میلیون و 200 هکتار زمین زراعی فعلی به حدود 30 درصد برساند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های فراوری محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با فراوری سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

همچنین رتبه اول فراوری توت فرنگی با فراوری بیش از 47 هزار تن به کردستان تعلق دارد، میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر یعنی 2 برابر میانگین کشوری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 408

به "خبرنگاران میزان تولیدات باغی کردستان 160 هزار تن افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میزان تولیدات باغی کردستان 160 هزار تن افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید