اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز انجام می شوند

به گزارش اهدا بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز انجام می شوند.

اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز انجام می شوند

سهراب بناوند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: 375 اثر تاریخی در استان هرمزگان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در زمینه باستان شناسی، مردم شناسی و طبیعی از نظر ثبت از تنوع زیادی برخوردار است.

او در مورد اعتبارات حوزه میراث فرهنگی برای بازسازی آثار تاریخی گفت: برای بازسازی آثار تاریخی مبالغ زیادی اعتبار احتیاج است که با اعتبارات ناچیز فقط آثار در معرض خطر و بازسازی های اضطراری در استان انجام می گردد.

بناوند ادامه داد: اعتبارات میراث فرهنگی به علت پرداخت بدهی به شاکیان کم است یعنی اگر امسال بخواهیم اثری را با 200 میلیون ریال بازسازی کنیم سال آینده همان اثر را با 600 میلیون ریال نمی توانیم بازسازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: متأسفانه اعتبارات ملی دیر ابلاغ می گردد و این اعتبارات جوابگوی بازسازی اضطراری ابنیه تاریخی استان نیست.

او با اشاره به اینکه در امسال مطالعه بافت تاریخی لافت، بازسازی و ساماندهی معبد هندوها و ساماندهی حمام گپ انجام می گردد، اضافه کرد: عملیات بازسازی این بناها از محل اعتبارات بازسازیی سال 1400 انجام می گردد.

بناوند ادامه داد: برای بناهایی که براثر زلزله و بارندگی سال گذشته آسیب دیده و تخریب شده اند نیز از محل اعتبارات استانی مبلغ 30 میلیارد ریال درخواست شده که به محض تخصیص کار بازسازی و ساماندهی این آثار آغاز می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان یکی از برنامه های حوزه میراث فرهنگی در امسال را اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز برشمرد و اضافه کرد: برنامه اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز برای اولین بار در این جزیره انجام می گردد و کشف آثار پارینه سنگی جزیره هرمز بر مبنای پاسخ استعلام برای ایجاد تأسیسات گردشگری بود.

او ادامه داد: بعلاوه اکتشافات باستان شناسی در محوطه های تم ماروم رودان و نخل ابراهیمی میناب را در برنامه داریم.

بناوند در مورد ساماندهی معبد هندوها گفت: در امسال فروشگاه صنایع دستی در ضلع شرقی معبد جمع آوری می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: بعلاوه درختهای بومی در معبد کاشته می گردد که حال و هوای معبد هندی را داشته باشیم و اشیای مربوط به هند نیز برای بازدید علاقمندان استقرار خواهند یافت.

او در مورد اعتبار تخصیص داده شده به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس گفت: یک میلیارد ریال برای بازسازی اشیای موزه تخصیص داده شده که این مبلغ برای استحکام بخشی لوله های توپ قلعه پرتغالی های جزیره هرمز هزینه می گردد.

بناوند در مورد قلعه ناصرآباد جغین رودان گفت: با همکاری دهیاری جغین جلوی تخریب اثر گرفته شده و پرونده ثبت ملی این اثر تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ادامه داد: بعد از ثبت اثر در لیست آثار ملی، ردیف اعتباری برای بازسازی و بازسازی این اثر درخواست می کنیم.

او در مورد تبلیغات برای شناساندن آثار تاریخی بندرعباس به مردم گفت: نصب تابلوها در شهر بندرعباس وظیفه مدیریت شهری است که اعتباری از سفر ریاست محترم جمهور به استان در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص اعتبار با همکاری شهرداری این مهم انجام می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1281

به "اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز انجام می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکتشافات باستان شناسی در جزیره هرمز انجام می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید