تاثیر رنگ در معماری داخلی و آنالیز حالت آنها بروی انسان

به گزارش اهدا بلاگ، تاثیر رنگ در معماری داخلی و همینطور تاثیر آن بروی حالت و احساس انسان از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته می گردد و به همین خاطر این موضوع برای افراد زیادی، حتی افراد تحصیل نموده و متخصص، مبهم و نامشخص است.

تاثیر رنگ در معماری داخلی و آنالیز حالت آنها بروی انسان

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اما این موضوع آنچنان واضح و تاثیر آن نیز در حدی معین است که به عنوان مثال به محض وارد شدن به منزل دیگران آن چیزی که اولین تاثیر را بر روی شما خواهد گذاشت نه طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی بلکه تم رنگی مورد استفاده در منزل است. رنگ ها اولین چیزی هستند که در هر فضایی، هر وسیله ای و هر شرایطی به چشم می آیند. حتی تاثیر رنگها بر روی اجسام در حدی ست که اگر وسیله ای بسیار زیبا طراحی و فراوری گردد اما در انتخاب رنگ مناسب برای آن دقت لازم نگردد ممکن است تمامی زحمات هدر رود. تاثیر رنگ در معماری داخلی هم دقیقاً به همین شکل است و باید در انتخاب و استفاده از رنگ مناسب دقت کافی داشت تا بتوان ارزش بسیاری از زیبایی های معماری را حفظ و بیشتر به رخ کشید.

همانطور که می دانید بیشتر رنگ ها حداقل یک حالت احساسی مخصوص به خودشان را دارد. مثلا رنگ سیاه عموما به حالت های احساسی غم و روزهای تاریک زندگی مربوط می گردد در حالی که زرد رنگی شاد و پرانرژی است. اگر با انگشترهای نشانگر حالت کارنموده باشید اندکی به این موضوع آشنایی دارید. انگشترهای نشانگر حالت طوری طراحی شده اند که رنگشان براساس کم و زیاد شدن دما، تغییر می نماید. دمای بدن شخص مستقیما روی انگشتر اثر گذاشته و رنگ آن را تغییر می دهد، بنابراین از روی رنگ انگشتر حالت روحی فرد مشخص می گردد.

فرقی نمی نماید که به این انگشترهای نشانگر حالت (که بنام انگشترهای جادویی نیز شناخته می شوند) معتقد هستید یا خیر، حتما می دانید وضعیتی مشابه هم در معماری و دکوراسیون داخلی برقرار است. در این پست قصد دارم رابطه بین تاثیر رنگ ها بروی احساسات افراد و همینطور تاثیر رنگ در معماری داخلی را آنالیز کنم تا معین گردد که آیا واقعا این دو موضوع به یکدیگر ربطی دارند یا خیر. خواهید دید که بعضی رنگ ها در معماری داخلی هیچ رابطه ای با حالتی که بروی انسان ایجاد می نمایند ندارند.

از رنگ مشکی آغاز می کنیم، هنگامی که انگشتر جادویی را نپوشیده باشید، رنگ آن سیاه است اما بعداز پوشیدن، امکان دارد رنگ سیاه ظاهر گردد. در چنین شرایطی اگر رنگ سیاه بروی انگشتر ظاهر گردد، نشانه حالت منفی و استرس گونه شخص است. اما در معماری داخلی سیاه رنگی بسیار مهم و معتدل نماینده است. سیاه باعث سنگین شدن فضا و همینطور لوکس دیده شدن دکوراسیون داخلی می گردد. هر چه میزان استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی بیشتر باشد فضا رمانتیک تر بنظر خواهد رسید. بنابراین در خصوص رنگ سیاه، تاثیر رنگ در معماری داخلی با حالتی که روی روان شخص ایجاد می نماید کاملا متضاد است و هیچ تاثیر بدی روی خلق و نو نمی گذارد.

برای استفاده از رنگ مشکی در معماری و دکوراسیون می توان آن را در هر وسیله ای و هر نقطه ای از محیط اجرا کرد؛ از دیوارها گرفته تا فرش و موکت، تابلوها، میز و صندلی، مبل ها و سایر وسایل. تاثیر رنگ در معماری داخلی به این شکل نمایان می گردد. هر قسمتی و هر وسیله ای فارغ از سایز و ابعادش می تواند در معماری داخلی موثر باشد چه یک مجسمه بسیار کوچک مشکی بر روی شلف دیواری باشد و چه یک کاناپه مشکی عظیم در دل دیواری سفید و روشن، همگی در حد و اندازه و صندلی خود در معماری داخلی بسیار موثرند.

در انگشتر جادویی اگر رنگ سفید ظاهر گردد، نشانگر خستگی و گیجی شخص است. در دکوراسیون داخلی، سفید (تمام مجموعه های رنگ سفید) رنگی گشایش دهنده است. از لحاظ بصری سفید باعث روشن دیده شدن و همینطور عظیمتر دیده شدن فضا می گردد. بعلاوه از آنجایی که رنگ سفید کاملا خنثی و بی تاثیر بوده، هر رنگی که روبرویش قرار بگیرد سریعا خود را نشان می دهد، به همین جهت هم هست که انتخاب اول بسیاری از خانه دارها رنگ سفید است. هم با رنگ های دیگر خوب مچ می گردد و هم فضا را عظیم نشان می دهد.

همچنین تاثیر رنگ در معماری داخلی با استفاده از رنگ سفید می تواند سرزندگی، نگاهی بهتر به زندگی، روحیه ای شادابتر در ابتدای روز باشد که همگی می تواند از تاثیرات استفاده از این رنگ جذاب و دوست داشتنی باشد.

رنگ خاکستری هم عمدتا نشانگر حالت ترس و درماندگی در وجود شخص است. اما موضوع تاثیر رنگ در معماری داخلی کاملا خلاف این را اثبات می نماید. خاکستری بهترین انتخاب برای خانه هایی با سبک طراحی مدرن و معاصر یا امروزی است. خاکستری بعنوان محبوب ترین رنگ خنثی شناخته می گردد. این رنگ کمی از سفید گرم تر بوده و از رنگ قهوه ای نیز سردتر است. تناژهای مختلف رنگ خاکستری (مایل به قرمز برای گرمی و مایل به آبی برای سردی بیشتر) تاثیر گذاری این رنگ را بسیار افزایش می دهد. به همین خاطر استفاده از آن بعنوان رنگ زمینه یا حتی رنگ اول در خانه برای هر اتاقی توصیه می گردد.

رنگ سبز نشان دهنده حالت فعال و صلح آمیز در انسان است. دقیقا مانند همین شرایط نیز در دکوراسیون داخلی برقرار است. از آنجایی که سبز یکی از رنگ های مهم طبیعت است، نشانه ای از تازگی، هوشیاری، زندگی و رضایت را در خود دارد. تناژهای روشن رنگ سبز مانند سبز مایل به زرد یا سبز فسفری و لیمویی، انرژی بیشتری به فضا می دهد، اما این رنگ ها خیلی قوی هستند و سریعا چشم ها را بخود جلب می نمایند، بنابراین ممکن است فضا را شلوع نشان دهند در صورتی که سایه های تیره رنگ سبز، فضا را سنگین تر و رسمی تر نشان می دهند. به همین خاطر توصیه می گردد رنگ سبز روشن را فقط زمانی بهره ببرید که محیط خانه خیلی روشن و نورانی باشد.

آبی نشانگر حالت زیادی مانند شادی، عشق و نیرومندی است. در موضوع تاثیر رنگ در معماری داخلی، آبی نیز چنین شرایطی را ایجاد می نماید، البته شدت این احساسات با توجه به تناژ رنگ فرق خواهد داشت. مثلا آبی روشن باعث آرامش روح و روان می گردد در حالی که آبی تیره وقار خاصی به فضا و همینطور شخص می دهد.

بنفش در انگشتر جادویی نشانگر تعادل و شکیبایی فرد است. همین شرایط نیز در دکوراسیون داخلی برقرار است، البته بخاطر اینکه بنفش هم رنگی چشم گیر است معمولا در کنار رنگ های خنثی استفاده می گردد تا فضا متعادل گردد. هر چه تناژ رنگ بنفش به قرمز نزدیک تر باشد فضا انرژیک تر و هر چه به آبی نزدیک گردد فضا آرام تر دیده می گردد.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را نیز خوانده اند:

وقتی رنگ صورتی در انگشتری جادویی ظاهر گردد نشانگر شادی است. اما در دکورسیون داخلی تناژ صورتی خیلی تاثیر گذار است. صورتی روشن حالتی بچه گانه دارند در حالی که صورتی تیره آرام تر و عاشقانه تر است. تمام صورتی ها رنگ هایی زنانه هستند به همین خاطر گزینه مناسبی برای متعادل کردن فضاهای تیره و مردانه بشمار می فرایند.

قرمز نشانگر حالت هیجان در انسان است. در معماری داخلی هم همینطور بوده و رنگی قوی و بشدت گیراست. توصیه می گردد رنگ قرمز را با شدت کمتر استفاده نموده و آنرا با رنگ های و الگوهای دیگر ترکیب کنید. بهترین راه برای آوردن رنگ قرمز به دکوراسیون استفاده از فرش های کلاسیک قرمز رنگ است مانند مدل های دستباف و عشایری.

نارنجی نشان دهنده بی قراری است. در دکوراسیون داخلی نارنجی رنگی محرک محسوب می گردد بنابراین بهتر است فقط اجزا یا مناطقی را به رنگ نارنجی انتخاب کنید که دوست دارید توجه مردم به آنها جلب گردد. اگر می خواهید رنگ یکی از دیوارهای اتاق را نارنجی بزنید توصیه می گردد آنرا با سایه های تیره انتخاب کنید مانند نارنجی مایل به قرمز.

زرد در انگشتر جادویی نشان دهنده تمرکز عمیق شخص است. در حالی که در دکوراسیون داخلی زرد رنگی شاد و انرژیک محسوب می گردد. یکی از بهترین رنگ ها برای انرژیک نشان دادن دکوراسیون های سرد و خنثی (سفید، خاکستری و سیاه) ، استفاده از رنگ زرد است. البته از آنجایی که رنگ زرد باعث ایجاد تمرکز می گردد، برای کتابخانه ها و اتاق کار مقداری رنگ زرد توصیه می گردد.

و در نهایت می رسیم به رنگ قهوه ای. قهوه ای در انگشتر جادویی نشانگر ترس و اظطراب است. اما در دکوراسیون داخلی اصلا اینطور نیست. قهوه ای رنگ خاک زمین، درخت و گیاهان و همینطور سنگ هاست. بنابراین نتیجه می گردد که رنگ غالب زمین خنثی است. قهوه ای نیز رنگی خنثی محسوب می گردد که برای آرامش بخشیدن و گرمی در فضا بسیار مناسب است.

منبع: اتاق
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 453

به "تاثیر رنگ در معماری داخلی و آنالیز حالت آنها بروی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رنگ در معماری داخلی و آنالیز حالت آنها بروی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید