طراحی ویلا و باغ: باغ جهانی ارم؛ بهشتی با قدمتی بیش از 900 سال

به گزارش اهدا بلاگ، خبرآنلاین: باغ ارم در شمال غربی شیراز در خیابان ارم واقع شده است. قدمت این باغ به سده پنجم هجری قمری یعنی دوران حکومت اتابک قراچه سلجوقی و قدمت عمارت آن به دوره قاجار می رسد.

طراحی ویلا و باغ: باغ جهانی ارم؛ بهشتی با قدمتی بیش از 900 سال

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا و باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

در اواخر دوره زندیه و اوایل دوران قاجاریه این باغ مقر سران ایل قشقایی بود و نخستین بنای این باغ هم در همین زمان، در دوره جانی خان ساخته شد. سپس در دوره ناصرالدین شاه، حاج حسنعلی خان نصیرالملک این عمارت را خریداری کرد و ساختمان کنونی آن را ساخت اما تکمیل تزئینات این عمارت به دلیل فوت حسنعلی خان نصیرالملک در زمان او ناتمام باقی ماند و بعد از او تکمیل شد.

این باغ تا پیش از آنکه در سال 1345 در اختیار دانشگاه شیراز قرار بگیرد، دو صاحب جداگانه دیگر به نام های عبدالله قوامی و ناصرخان قشقایی داشت. پس از آنها تا کنون، این باغ و عمارت در اختیار دانشگاه شیراز است و بعد از آنکه مدتی کتابخانه، باشگاه و دانشکده حقوق بود از سال 59 به باغ گیاهشناسی تغییر کاربری پیدا کرد.

عمارت اصلی باغ ارم دارای تزئینات معماری همچون نقاشی، حجاری، کاشی کاری هفت رنگ، گچبری، خوشنویسی و آجرکاری است این عمارت 3 طبقه است که طبقه زیرین آن حوض خانه وآب نما دارد و جوی آبی هم از وسط آن می گذرد.

از جمله قسمت های بسیار جالب این بنای با ارزش سردابه ای است که در طبقه زیرین این ساختمان قرار گرفته است و آب جاری از وسط آن می گذرد و به همین جهت سردابه مذکور از نظر زندگی در تابستان محل بسیار مناسبی بوده است. گچبری های بسیارزیبایی در قسمت های مختلف و از جمله در ایوان های نمای شرقی دیده می گردد که چشم انداز جالبی به این بنای با ارزش داده است.

جالبترین قسمت باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث و در دو طرف آن درختان سرو کاشته اند و زیبایی خاصی را داراست. در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه می نماید و به دلیل موزون بودن آن آن را سروناز می خوانند. نظیر سرو مذکور در سایر باغ های شیراز دیده نمی گردد. صحن باغ را درختان زینتی و سرو و نارنج و انواع گل های تزئینی پوشانیده و تزئین نموده است.

یکی دیگر از قسمت های جالب این بنا پنجره های آهنی است که در طبقه اول ساختمان در پای ایوان بزرگ دو ستونی در مدخل سردابه قرار گرفته است و از نمونه های جالب پنجره های آهنی در دوره قاجاریه محسوب می گردد. قسمت عمده درهای چوبی از چوب ساج تهیه شده و به همین جهت با گذشت سال ها سالم به جای مانده است.

کاشی کاری پیشانی ایوان مرکزی و اطراف باغ نیز از منحصربفردترین کاشی کاری های دوره قاجاریه محسوب می گردد که نمونه آن در سایر بناهای دوره قاجاریه دیده نمی گردد. چه در ساختمان دیوانخانه قوام الملکی یا اندرون زینت الملکی یا سایر بناهای دوره قاجاریه نظیر کتیبه کاشی کاری پیشانی ایوان ساختمان باغ ارم دیده نمی گردد و به همین جهت آن را باید از نمونه های منحصربه فرد دانست.

باغ ارم در پرونده باغ ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

منبع: زندگی روز
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1077

به "طراحی ویلا و باغ: باغ جهانی ارم؛ بهشتی با قدمتی بیش از 900 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلا و باغ: باغ جهانی ارم؛ بهشتی با قدمتی بیش از 900 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید